tisdag 11 februari 2014

Symöte - Ett vant-experiment!

Välkomna på symöte, kära ni!

Idag bjuder jag på en bild av ett pågående vant-experiment. Jag håller på att ta fram en modell där jag kombinerar en sydd vante i ullfilt med en stickad mudd i ullgarnet Excelana DK.  Just den här vanten tänker jag dekorera med det här prickiga bandet!

Mudden stickas direkt på vanten och behöver alltså inte sys på efteråt. Det är det som är det fina i kråksången...

Nu känner jag mig nöjd med mönstret till den sydda delen. Vanten känns lagom rymlig och tummen sitter bekvämt. Detta åstadkommer jag genom att sy ihop tre olika delar... 

Inspirationen till den här modellen, fick jag från ett par gamla filtvantar som jag köpte i butik för många år sedan, och som jag trivts så bra med! Jag har använt de vantarna som mall, men omarbetat en del eftersom den modellen bestod av fler delar...

Har väldigt många idéer kring hur den här typen av vantar skulle kunna utsmyckas och varieras. Jag skulle vilja bygga upp en beskrivning som innehåller olika valmöjligheter både när det gäller muddens utformning och den sydda vantens dekoration. Men som ändå görs genom att följa samma grundprincip.

Här kommer en ytterst vag, liten marknadsundersökning: 

Skulle det vara intressant med ett mönster/materialkit till den här typen av vantar? Och är det någon som skulle vara intresserad av en kursdag där man syr/stickar sig ett par sådana här vantar? Tänker mig att det skulle kunna bli aktuellt någon gång under nästa höst... Roligt att veta vad ni tänker!

Och så undrar jag vad ni har för er på handarbetsfronten, just nu? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan: 

7 kommentarer:

  1. Låter som en jättebra idé med en beskrivning som innehåller flera valmöjligheter. Det kan bli många personliga, fina varianter och så är det ju praktiskt med ett "grundrecept" :)

    SvaraRadera
  2. Håller med Annika Berg, en väldigt trevlig idé! Själv skulle jag gärna brodera tyget på handens ovansida innan man syr ihop vanten.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle gärna vilja köpa en beskrivning och även materialkit även om jag också har en hel del band och garn också. På vantens ovansida skulle jag också kunna tänka mig att sätta några fina vintageknappar....

    SvaraRadera
  4. Så fina vantar! Jag gillar det stilrena men lockas också att kanske brodera ett hjärta eller en blomma på handryggen.

    SvaraRadera
  5. Håller med de övriga! Skulle absolut vara intresserad av mönster och materialsats till dessa fina vantar.

    SvaraRadera
  6. Jo jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en materialsats med mönster. Fin vante verkligen.

    Jag vill så gärna vara med på symötena men även om jag faktiskt hinner handarbeta så hinner jag sällan/aldrig blogga om det. Det känns så trist men så är det med småbarn hemma.
    MEN jag är tacksam att jag hinner handarbeta lite :)
    Jag håller på med en Crochet mood blanket där jag virkar en ruta varje vecka hela året med färg baserad på mitt humör. Jätteroligt att dokumentera sina dagar och se resultatet växa fram. Hinner förhoppningsvis lägga det på bloggen nån gång snart....

    SvaraRadera
  7. Skulle gärna gå en sån kurs! Hålls den i Göteborg så kommer jag. Annars vore en materialsats toppen.
    // Linda

    SvaraRadera