söndag 9 februari 2014

En studie i rosetter!

Jag har hela huvudet fullt av R-O-S -E -T-T -E -R, just nu. Det blir ofta så där - att jag snöar in på en särskild detalj... Så nu får ni stå ut med att de hamnar några här på bloggen också... Med andra ord - gör er beredda på "en studie i rosetter"! 

Ovan syns små satinrosetter ur Manufakturens vårstortiment.

Den lilla broschen nedan, beställde jag från "Buy My Outfit" samtidigt som jag skickade efter den rutiga klänningen som förövrigt, faktiskt också har en rosettdetalj upptill! Nu har klänningen förresten kommit och jag är så nöjd - den blev raskt min favoritklänning! Rosettbroschen är också tillverkad av det rättvisemärkta, engelska klädföretaget "People Tree".




Det är även de här finfina rosettörhängena, som jag gärna skulle bära i vår:

 
Stickning och rosetter är förstås en given kombo. Här ser ni en av mina favoriter: "Tri-Cable Stith Jumper" ur "A Stitch in Time, Vol 2" av Susan Crawford. (Ser ni förresten att modellen är i färd med att sticka något av ett nystan Excelana - French Rose?)

Bilden på den lila jumpern nedan fann jag på nätet för längesedan - den har legat i min inspirationsmapp ett bra tag. Tror att detta är ett gammalt amerikanskt vintagemönster... Jumpern är så läcker, tycker jag! Och den lila nyansen - väldigt härlig!


Den virkade rosett-väskan kunde jag inte låta bli att visa också;) Visst är den osannolik på något vis? Här har designern verkligen tagit det här med rosetter så långt det går!






En beskrivning till den urtjusiga pappersrosetten här nedan, hittar du här hos "How about Orange"!















 En enkel och effektfull servettbrytning som jag gjorde i julas - bara att ta ihop servetten i mitten och knyta ett sidenband runt. Vore fint att göra dessa i våriga pastellfärger nu - eller hur?


Och med hjälp av snoddmaskinen från Majas Manufaktur kan du göra en hel lång rosett-girlang. Läs mer om det här!

Och sist en liten tjuvtitt på en detalj från en design jag jobbar med just nu... Ni ser att rosetterna poppar upp även där!


2 kommentarer:

  1. Älskar rosetter! Vi kommer få hem ringar och armband med rosetter från People Tree, ska se om vi kan lägga till några örhängen också.

    Ha en skön dag!
    /Karolina & Buy my Outfit!

    SvaraRadera
  2. Men vilka fina rosetter du visar, jag kan hålla med dig om att Rosettväskan är både charmig och fin och jag vet inte om jag själv skulle vilja ha en.
    Men jumprarna är hel mysiga.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera