tisdag 29 oktober 2013

Symöte - Pompom Booties!

Välkomna på sedvanligt syföreningsmöte!

Nu är det snart ordning och reda i min ateljé igen - det var rena bombnedslaget efter syfestivalen. Skönt när var sak är på sin plats igen... jag har svårt för att jobba i kaos.

Jag passar på att visa ett par små babytossor som jag stickade upp i förra veckan, som modellplagg till syfestivalen. Mönstret, som är ett vintagemönster, heter "Pompom booties" och finns alldeles gratis här! Jag är svag för den här typen av gammaldags babyplagg! Och jag älskar garnbollar! Det måste vara något av det finaste som finns? Sedan jag köpte "pompom-makers" (alltså en slags mojänger som gör garnbollstillverkningen väldigt smidig), så kan jag inte sluta göra fler och fler...

Under syfestivalen låg de här små tossorna i en hattask tillsammans med ett franskt julfint garn som jag hade tagit hem tillfälligt till Manufakturen - med tanke på kommande julstickningar. Var och var annan dam som passerade den där asken utbrast: - Å, sådana där! Sådana stickade ju mamma (eller moster, eller faster eller någon annan släkting.) Så den här modellen är uppenbarligen en riktig klassiker som många minns!

Om någon får lust att sticka sig ett par små tossor, eller kanske en julig nåldyna, så finns det lite julgarn kvar. Har lagt in det som blev över i Manufakturen idag, till lite extra bra pris - här hittar du det. Först till kvarn! Till tossorna räcker det med 1 nystan.

Har ni hunnit göra något fint under veckan?

Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:


5 kommentarer:

  1. Såna vill jag göra men är inte van med beskrivningar på engelska! Finns det på svenska?
    Tack för en trevlig blogg som jag följer dagligen,
    Ewa

    SvaraRadera
  2. O tänk om man ändå hade varit på syfestivalen som du var med på, det är så kul när man ser både garn och allt annat riktigt, men jag hoppas det ska komma någon annan gång.
    Så söta dom var dom små tossorna.
    HA en bra dag

    SvaraRadera
  3. Den typen av små tossor gjorde min mamma till sonen när han låg i kuvös. I neongult. Var perfekt att ta på honom när han väl fick komma ut ur plastburen :-)
    Själv tog jag mig i kragen i helgen och trotsade mina inre räddsla för engelska stickmönster. Det resulterade i ett pannband som sedan plötsligt blev tre stycken.
    /Karolina

    SvaraRadera
  4. Oh vad kul, tisdag och syföreningsmöte!
    Snabbade mig hem idag för att vara med.
    Hade också gärna kommit till syfestivalen men som tur var, var det en liknande mässa här i Wien upptäckte jag, så jag tröstade mig med den!

    SvaraRadera
  5. vilka fin tofflor! ett tips jag fick lära mej av en äldre dam är att om man gör garnbollarna i ull kan man hålla dem i en sil över kokhett ångande vatten så blir de lite "tovade" och håller ihop bättre. särskilt bra om de ska vara nära en liten nyfiken bebis! tack för roliga syjuntor! / Frida

    SvaraRadera