tisdag 2 april 2013

Symöte - Nytt mönster för Järbo Garn: "Glasskiosk"!

Hej på er alla syföreningsmedlemmar!

Idag blir det glassigt värre här på Husmorsskolan... 

Som av en lycklig slump är det nämligen premiär för mitt senaste virkmönster, just idag! Jag har gjort en hel massa virkade glassar för Järbo Garn, som vi hoppas ska glädja många lekglada barn i sommar - och naturligtvis också de mammor och pappor som vill virka dem.

Glassmönstret är ganska färskt även för min del. Det blev färdigt för någon vecka sedan. Ni minns kanske att jag fotade bilderna ganska nyligen? Det känns extra roligt att få möjlighet att dela med sig av ett mönster så snart efter att man skapat det!

Alla glassarna är virkade i garnet "Soft Cotton" från Järbo. Ett vädligt trivsamt garn att arbeta med!

Jag hade så roligt när jag tog fram de här mönstren! Det blev en hel del experimenterande med propotioner och färgval... Som tur var hade jag världens bästa bollplank - nämligen min lilla femåring som utan några som helst betänkligheter sa rakt ut precis vad hon tyckte. Till exempel: - Nej mamma, så där ska den inte se ut! När lillan var nöjd med en viss glass-sort, då visste jag att jag kunde vara trygg med slutresultatet;)

Här kommer en kavalkad över de olika modellerna:

Glasspinnar med choklad och jordgubbssmak

Lakritspuck

Storstrut och Top Hat

Twister

Lösglasskulor: Polka, blåbär och mango

Piggelin och Ananas Split

Sandwich

Strut med lösglasskulor

Man fäster glasskulorna på struten med hjälp av kardborreband. De kan alltså plockas av och på som man vill under lekens gång...






















Hoppas att ni får kul med mina glassar! Här finns beskrivningen alldeles gratis! Gå också hemskt gärna in och gilla/dela med er av glassarna till andra virkglada, på Järbo Garns Facebook-sida!

Nu vill jag veta vad ni har på gång! Lämna gärna en länk med hjälp av länkverktyget nedan:


22 kommentarer:

  1. Hej Maja.
    Måste bara berömma dig för dom fina glassarna!
    Bra gjort att "gestalta" och få fram karaktären så man ser direkt vad det är!
    Hälsningar från mamma.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina glassar Maja!
    Man blir sugen på sommar, sol, värme och en god glass!
    Just nu känns det så långt bort så det är skönt att få en påminnelse om att det kommer, värmen blommorna och dagar då man längtar efter glass mest av allt;) Några av de där dagarna ska jag tillbringa i Värmland!

    SvaraRadera
  3. Så fina färgglada glassar, blir allt både virk- och glassugen!!

    SvaraRadera
  4. Mums, så goda de ser ut. Genast sparade jag dessa fina glassbeskrivningar för framtida bruk!

    SvaraRadera
  5. Så fina glassar! Tänk om man hade fått leka glasskiosk med dessa när man var liten... oj, vad jag hade lekt då!

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga glassar! Smart med kardborreband på struten och kulorna.
    Själv har jag fått igång stickintresset och gjorde en ny mössa till sonen häromdagen. Och nu har jag lagt upp för att göra en tröja. Tack vare din julkalendersjal lärde jag mig massa olika typer av mönster och tekniker och det har jag anvädning för nu :)
    //Karolina

    SvaraRadera
  7. Oj vilka fina! Dottern skulle bli väldigt glad över dem, tyvärr tycker jag att de är så tråkiga att göra, men jag gissar på att jag får göra några ändå :-)

    SvaraRadera
  8. Går det att få mönster till den lilla grytlappen?

    SvaraRadera
  9. Vilka mumsiga glassar!! Jättefina.

    SvaraRadera
  10. Ååååååååhhh!
    Med min nyinköpta present (fick presentkort) kanske jag vågar prova senare? (I bloggen nu...) Skulle vilja ha ett helt gäng av allihop!:D
    (O så har min äldre granne o goda vän flera små barnbarnsbarnstöser!)
    Så fina bilder dessutom!
    Grattis till det fina arbetet! Järbo ska vara glada att du konstruerar mönster åt dem!

    SvaraRadera
  11. Underbara!!! Blir sugen på glass.

    SvaraRadera
  12. Wow vilken inspiration! Glas var något nytt för mig...

    SvaraRadera
  13. Du är så enormt duktig!!! Blir sugen på glass!

    SvaraRadera
  14. Urhäftiga, hälsningar Maggann M

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt fina glassar! Tänk vad många som kommer att leka glasskiosk i sommar!

    SvaraRadera
  16. Så fina glassar och mönster.
    Top hat och sandvich har jag redan virkat, nu kan jag utöka glassorterna.
    Virkade/stickade mat och kakor och godis är bland de bästa saker som barnbarnen gillar att leka med.
    Ann-Marie i Visby

    SvaraRadera
  17. Grymma dar så fina,man blir riktigt sugen :D

    SvaraRadera
  18. Helt underbara! Mumsfilibabba! :-9 /Carol

    SvaraRadera
  19. Vilka superfina glassar du har virkat, blev riktigt sugen på en twister :) Ha det bra i vårsolen, Karin

    SvaraRadera
  20. Vad duktig du är! Kanonfina glassar och jag är sjukt sugen på att virka ALLA och sedan snickra en glasskiosk till mina småkillar.

    SvaraRadera