söndag 26 augusti 2012

Nytt gratismönster: Lillasysters kofta!


Open publication - Free publishing

Nej, nu får det vara nog med regn och rusk! Jag bjuder till motstånd i form av ett alldeles nytt stickmönster som från och med idag finns tillgängligt att ladda ner gratis för alla som vill! Klicka på bilden ovan för att bläddra

Lillasysters kofta är ett av två mönster i en liten kollektion som jag designade förra året. Ursprungstanken var att mönstren skulle publiceras i Minnenas Journal, men så blev det tyvärr inte av lite olika skäl... Mönstren har legat i min dator och väntat sedan dess - men nu tycker jag att det är dags för ett av dem att få flyga ut i världen!

Jag hoppas att många av er vill sticka den här koftan - en enkel liten sak som stickas uppifrån och ned med ett sött hålmönster i en kontrasterande färg. Modellen är tänkt att passa små barn från 12-18 månader!

Senare i höst kommer jag även att släppa den andra modellen i kollektionen - Storasysters jumper. Då kommer jag också att berätta mer om hur jag fick inspirationen till de båda tröjorna... Håll utkik efter ytterligare ett mönster, längre fram!

Jag använder mig för första gången av verktyget Isuu, för online-publicering av mönstret. Det blev nästan en liten bok av det hela... Fint och roligt att jobba med layout på det här sättet!

Så till alla fina läsare där ute: hjälpstickare, farmödrar, mormödrar, mammor, mostrar, fastrar, nybörjarstickare, storasyskon och gudföräldrar - plocka fram stickorna nu och pröva min nya modell! Tveka inte att höra av er med bilder när ni gjort det! 

Skulle ni upptäcka tveksamheter i mönstret eller köra fast på något vis, får ni förstås hemskt gärna maila mig en fråga eller undran också.

God stickning, önskar jag er!

9 kommentarer:

  1. vilken fin kofta och härlig lila färg. å vilket fint häfte me mönstret, bara häftet är en inspiration för att det är så fint gjort. =) kanske testar detta mönstret nån gång i höst men har en massa annat planerat så får se om tiden å inspirationen kommer =)

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Och jättefin beskrivning! Du får göra en bok av dina mönster istället för tidningen. Jag håller med dig om att nu får det vara nog med regn och rusk. Hur gick det för din squash Patty? Mina blev nästan ingenting i år. Frukten ruttnade efter varje blomning. OM det blir bättre väder kanske någon kan klara sig eftersom de fortsätter att blommar. Annars får jag väl äta blommorna.

    SvaraRadera
  3. Åh så fin! Den kommer jag definitivt försöka mig på att sticka nån gång framöver.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    En jättefin tröja och mönster!

    Min dotter är nästan två år. Hur skulle jag behöva ändra på beskrivningen så att tröjan passar henne?

    SvaraRadera
  5. Trixiyo: Tack för fina ord - kul att du tyckte om den!

    Kerstin: Tack, vad glad jag blir för att du tyckte den var fin! En bok vore kul att göra;)

    Samma här när det gäller squashen. Den blommar men frukten ruttnar. Jättetrist, särskilt eftersom jag satsade på att odla lite udda sorter i år... Men jag hoppas också på en varm höst, så kanske det kan bli någon frukt iaf. Det är hårt att vara trädgårdsodlare ibland...

    Lillstrumpan: Vad roligt att du gillar den! Blir spännande att se om du tar dig an den framöver:)

    Fidike: Å, tack!

    Ett enkelt sätt att göra koftan lite störe är att välja något grövre garn och stickor än i mönstret. Det andra alternativet är att utgå från fler maskor i halsringningen - men det kräver lite mer räknande...

    Senare i höst kommer ju storasysters jumper och den är tänkt för 3-4 år. Jumpern är ganska lik koftn, så då kan man utgår från den om man vill göra en större kofta...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker kofta! Och tack för att jag får använda den på Kyrkkaffebloggen!
    Hälsningar från

    Anna

    SvaraRadera
  7. OJ, tack söta du - den ska jag genast testa, jättefin.

    SvaraRadera
  8. Du är verkligen duktig!! Jag älskar din blogg och dina tips och kunnande mvh Sandra

    SvaraRadera
  9. Hei! Den er vakker.. Hvor kan jeg finne storesøsters jumper?

    SvaraRadera