tisdag 4 oktober 2011

Symöte - HNS stödjer Rosa Bandet!

















Hjärtligt välkomna till dagen symöte!

För ett par dagar sedan kontaktade Karina (Lillstrumpan) mig. Hon hade fått en idé! Och inte vilken idé som helst, utan en helt genialisk en... I alla fall tyckte jag det:)

Oktober månad är sedan flera år tillbaka en rosa månad, det vill säga cancerfonden arbetar då intensivt med att samla in pengar till bröstcancerforskningen genom sin "Rosa Bandet"-kampanj. Karinas idé var att vi i syföreningen ska jobba tillsammans ungefär som med "Värma liten", tillverka ett eller flera alster som vi sedan auktionerar ut vid en nätbaserad syföreningsauktion. Med andra ord knyter vi an till den gamla syföreningstraditionen som finns i Sverige, med auktioner och insamlingar, men vi gör det på vårt sätt. Visst var det en fin ide?

Under veckan har jag funderat på hur vi ska göra detta rent praktiskt. Turligt nog visade det sig att cancerfonden i år har gjort det möjligt för hemsidor och bloggar att driva sin egen lilla insamling. Den som skänker en gåva till en viss insamling kan ange sitt namn och hamnar då i en lista på den aktuella "insamlingssidan". Jag har nu lagt upp en sådan här sida för Husmorsskolans Nya Syförening.

Mitt förslag är att alla i föreningen som vill gör någonting som kan auktioneras ut på en auktion som börjar på symötet den 18 oktober (om två veckor). Då länkar ni till era inlägg som vanligt och de som vill vara med och buda tittar runt bland det fina ni gjort. Budgivningen kommer att ske i respektive kommentarsfält. Vi sätter en deadline för när auktionen är slut. Vinnaren betalar sedan in köpesumman till vår insamlingssida samt mailar sin adress till den av er som gjort handarbetet och när man ser att rätt namn finns registrerat på insamlingssidan skickar var och en sitt bidrag till respektive vinnare. Låter det krångligt? Jag tror att det kan funka! Naturligtvis kommer jag att hjälpa er på vägen så att allt flyter smidigt.

Nu återstår bara att se om några av er vill vara med?

Karina har gjort en jättefin banner (se ovan) som ni mer än gärna får kopiera och anslå på er blogg. Helst med en länk till vår insamlingssida - här hittar ni den. Man kan ju naturligtvis skänka pengar redan nu!

Det här blev alltså ett handarbetslöst symöte för min del. Men jag lovar att bjuda på en liten sak som jag gjort på temat "Rosa bandet" redan i morgon! Visst är det inspirerande att insamlingen heter just ROSA bandet. Jag kommer att leta fram alla rosa garner jag har i mina gömmor och se vad jag kan åstadkomma med dem. Någon som får mönsteridéer redan nu? Dela gärna med er i så fall!

Men nu till dagen symöte: Jag är nyfiken på att se vad ni har haft för er! Lämna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

20 kommentarer:

  1. Åh... en sådan fantastiskt bra ide´!!!
    Jag gjorde ett tillägg i mitt inlägg om detta och jag är självklart med och gör något till denna auktion!!!

    SvaraRadera
  2. Vilket fint initiativ! Jag tycker dessa idéer med insamlingar via bloggar är geniala, självklart vill jag vara med, det är i alla fall min ambition, får se om jag får till något värt att aktionera ut.

    SvaraRadera
  3. superfint initiativ maja. jag ska försöka fixa något till denna insamling men vill inte lova något eftersom jag vet att jag har många projekt och aktiviteter under denna månad. men som sagt, ska verkligen försöka göra mitt allra bästa=)

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastiskt bra idé. Jag ska fundera på vad jag kan bidra med. Jag har ju rätt mycket att göra med utbildningen just nu så det finns inte så mkt tid över till annan sömnad men kanske.

    Jag har inget att visa upp den här veckan heller men nästa vecka tror jag.

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt initiativ, men min tanke var direkt vad i hela friden skall jag kunna delta med som någon skulle tycka var så fint att de vill ha... vi får se.Bjuda på andras kan jag i alla fall. Dax att börja klura. Ha en fin vecka / Gela

    SvaraRadera
  6. Jag kan ju bara hålla med, en fantastisk idé :-D Nu hoppas vi bara att så många som möjligt vill delta! Jag har bara en liten fundering: Om man har skapat flera saker blir det väl smidigast att göra flera inlägg? Så att inte budandet rörs ihop menar jag.

    Den här veckan har jag sytt ett virknålsfodral så att jag kan hålla lite bättre ordning.

    SvaraRadera
  7. Japp! Jag vill vara med såklart. Har länkat hit och lagt upp en bild. Nu gäller det bara att hitta tid och inspiration. Men det ska väl gå!

    SvaraRadera
  8. Väldigt bra idé. Ska se vad jag kan få ihop till insamlingen. Länkar självklart från bloggen :)

    SvaraRadera
  9. Självklart är jag med. Mycket bra idé.Tänkte jag kunde lägga ut flera olika saker. Hur gör man då? Jag har gjort fina linneklänningar av solblekta gardiner denna veckan.Dom finns i bildspelet.

    SvaraRadera
  10. Kan ni hjälpa mej? Titta runt och maila mej vilka två kuddar, vilken barntavla och vilken barnkudde ni tycker bäst om. Vill att de saker jag lägger ut på aktionen är de ni helst vill ha.

    SvaraRadera
  11. Jag kan absolut tänka mig att vara med men jag kommer nog inte skapa något nytt utan ta något som jag gjort tidigare. Har redan ett objekt i åtanke som nog skulle funka fint!

    Den här veckan visar jag byxor jag sytt till min dotter som blev fina och så lite galenskap med garn också.

    SvaraRadera
  12. Men här har jag glatt skickat länkar flera tisdagar i rad och inser först nu att man bör vara medlem. Så, jag ansöker härmed om medlemskap i syföreningen :))
    Mer om mig och mitt handarbetesintresse finnes på www.sysslan.com

    SvaraRadera
  13. Vilken utmärkt idé Maja! Ska se om jag kan åstadkomma något till insamlingen!

    här har vi haft fiberfestival och jag är nog fortfarande lite hög av all ull jag kom hem med :) Efter festivalen kanske det kan bli lite mer tid till att blogga också..

    SvaraRadera
  14. Jag skrev igår att linneklänningar fanns i bildspelet. Fick nyss besked att så ej var fallet. Nu är det ordnat. Bilder på gosedjur och klänningar finns nu i bildspelet.

    SvaraRadera
  15. Gerda-thyra: Kanon! Så roligt att du vill vara med!!

    Elin: Javisst är det en bra idé med blogginsamlingar! Roligt att du vill vara med!

    Eddy: Fint att du vill försöka vara med... Det där med att ha mycket omkring sig vet jag hur det är. ibland hinner man allat man vill och ibland inte, men försöka är gott nog ändå;)

    Dorro: Ja, du får fundera och se om tiden räcker till. Spännande med din sömnands utbildning!

    Gela: Jag är helt övertygad om att det du gör blir "fint nog"! Vad roligt att du vill vara med!

    Lillstrumpan: tror att du har fullkomligt rätt i att man bör ha ett inlägg per föremål. Annars kan det nog bli rejält rörigt...

    Ann-Marie: Så roligt att du vill vara med! Ser fram mot vad inspirationen leder dig in på:)

    Linda: Toppen, Linda! Roligt att du vill vara med:)

    Alma: Det funkar ju alldeles utmärkt att ta ett gammalt alster. Det är ju bara bra om man har något i gömmorna som passar...

    Garngalenskap? Kanske är det det jag drabbas av varje gång jag går in i en garnaffär;)

    Annika: Vi är så glada att du vill vara med! Välkommen som medlem. Ska lägga till dig i listan! Roligt att du ev vill vara med i insamlingen.

    Jessica: Vad roligt att du tänker försöka vara med! Oj, fiberfestival låter härligt... Där skulle jag också vilja vara;)

    Ewa: Vad bra att man kan se klänningarna nu! Jag kommer att ge er instruktioner för auktionen när det närmar sig den 18... fråga är hur vi gör för dig som inte har någon blogg. Men kanske kan bugivarna maila dig buden?

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  16. Vilken jättefin och god idé! Jag har lyckats länka till Husmorsbloggen och få in loggan på min blogg. Jag bidrar gärna till auktionen, förmodligen med en broderad kudde. Eftersom min blogg handlar om literatur på ett eller annat vis kommer jag att visa någon bok med koppling till handens arbete på tisdagar.

    SvaraRadera
  17. Skriver man om litteratur skulle man väl helst kunna stava till ordet... Här kommer bokstaven som fattades: t !

    SvaraRadera
  18. Äntligen fungerar det att kommentera här igen!

    Jo. Hur har du tänkt med portot? Ska jag som säljare stå för det eller får köparen betala in porto-priset till mig?

    SvaraRadera
  19. Jennifer: Oj då, har det varit krångel? Visste inte att det inte fungerade? Vad trist då...

    Jo så här tänker jag angående portot:

    Min grundtanke var att man som säljare står för portot. Jag tänker att om det blir ett eller ett par föremål per person som lottas ut, så kan man bjuda på det. MEN egentligen kan var och en avgöra det själv, bara man är tydlig med vad som gäller i sitt "auktionsinlägg" så borde det funka. Då kan man ju skriva att det tillkommer porto om det är så att man vill och alla kan göra som det känns bäst. Vad tror du? Funkar det? Superkul att du vill var med!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera