söndag 23 oktober 2011

Koka brunsås!















Brunsås -  finns det någonting mer klassiskt? Brunsåsen är ju liksom en förutsättning för vår svenska husmanskost... Kanske är den så självklar för oss att vi till och med tar den förgivet? Jag vet inte hur det är med det, men hursomhelst tycker jag att det är dags att Husmorsskolan tillägnar den här anrättningen ett välförtjänt inlägg!

Igår åts det köttbullar här i huset. Då passade jag på att göra brunsås efter recept ur mitt senaste kokboksfynd (Vår Kokbok från 1959). Någon mer tillförlitlig källa kan man väl knappast tänka sig? Jag följde receptet till punkt och pricka bortsett från att jag smakade av såsen med lite grädde på slutet. Det blev himmelskt gott!

Brun sås (Recept ur "Vår kokbok" från 1959)

4 personer

1 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl kött- eller grönsaksspad eller buljong av buljongtärning
salt
vitpeppar
soya
tomatpuré

Smält (bryn om så önskas) smöret i en kastrull, tillsätt mjölet och låt smör och mjöl fräsa samman en stund under omrörning. Späd med varmt spad litet i sänder, låt det under omrörning koka in mellan varje spädning. Koka därefter såsen sakta omkring 3 minuter. Smaksätt den omsorgsfullt. Litet soya, gärna kinesisk, och tomatpuré ger såsen fyllig smak och vackrare färg.

Blanda gärna 1 tsk kallt smör i den färdiga såsen. Det gör den blank och vacker.

Servera brun sås till köttbullar, köttfärser, köttpuddingar, kåldolmar m.m.

Har ni några särskilda tips eller knep att bjuda oss andra på, när det gäller brunsås?

5 kommentarer:

  1. Soya i recept från 1959? Jag synar!

    SvaraRadera
  2. Vilken perfekt tajming! Just vad vi behövde till älgköttbullarna idag (eller ja... inte just jag kanske, men de andra!)

    SvaraRadera
  3. Själv gör jag min brunsås i stekpannan för att ta vara på dom gottiga smakerna från det man stekt. Och dom hemliga superknepen är att smaksätta såsen med gurkspad (företrädesvis från heminlagd gurka, sök i min blogg för bästa receptet) och eller lingonsylt. Man kan också använda messmör som extra smaksättare.

    SvaraRadera
  4. Soya har en flera tusenårig tradition i Kina. Tror att den kom till västvärlden samtidigt som porslinet och sidenet. Men har inte hittat någon bra referens på just när den kom till Sverige. Men den fanns här garanterat på 50- talet ;0) // Camilla

    SvaraRadera
  5. Heimlaga: Camilla svarade bra på detta nedan. Soya är ju en ingrediens som använts för få sälta i såser, grytor m.m. under lång tid i Sverige. Kanske blev du förvånad eftersom den på senare år kommit att förkippas med sushiätande i storstaden;) Då tänker man kanske att det är ett nytt påfund?

    Johanna: Nej men vad bra att det stämde på det viset;)

    Annefia: Stekpannetricket brukar jag också köra;) Men gurkspad hade jag inte hört talas om tidigare... Messmör och lingonsylt är finfina i sås för sötman! Tack för bra tips!

    Camilla: Tack för den lilla soya-sammanfattningen! Vet inte heller exakt när soyan blev tillgänglig i Sverige men jag skulle tippa det är större delen av 1900-talet, och som du skriver garanterat på 50-talet!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera