måndag 13 juli 2015

Vinnare!

Nu har jag äntligen dragit vinnare i boktävlingen! Tusen tack för alla fina tips på hur man kan förvalta sommarens skörd på bästa sätt!

Här är de tre lyckliga:

Anna Back som tipsade om saft:

SAFT är mitt bästa tips. Och gör man saften på bär går det jättebra att sen använda bären i en kaka eller i yoghurten till frukost. Har man inte tänkt att baka på en gång är det bara att frysa in. Ska man göra saft på fläderbär ska bären ändå frysas in innan de används då kan man lika gärna låta de ligga där till vintern (om man har plats så klart) och ta fram och safta för att få en smak av sensommaren.

Trådtanten som gillar att lägga in dragon:

Mitt allra bästa tips är att lägga in dragon. Den är vanligtvis ettårig och för att den inte ska gå till spillo lägger jag in bladen i vinäger. Både bladen och vinägern använder jag sen hela vintern i matlagning. Gillar man hemmaslagen bearnaisesås ska man absolut testa att lägga in en burk!

Malin som kom med det här fiffiga förslaget när det gäller att bevara flädersaft:

Mitt bästa tips är att göra fläderblomssaft och hälla den i glassburkar för att frysa. När man vill blanda saft skopar man upp den sorbet-aktiga saften i glaset/kannan och fyller på med vatten. Saften blir härligt kall! Dessutom behöver man inte ha lika mycket socker i (som konservering) utan kan gå helt på smak.

Hoppas att ni får lika mycket glädje av era böcker som jag redan haft av min!

P.S. Maila gärna era postadresser till mig, så kommer böckerna på posten...

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har mailat men inte fått svar, kanske blev det fel adress? Vilken adress ska jag maila till?

    SvaraRadera
  2. Hej, jag har inte mottagit någon bok. Hoppas inte posten slarvat.

    SvaraRadera