onsdag 8 juli 2015

Symöte - Kimonoärmar!



Hej och välkomna till ett något sent symöte!
 
Jag skulle vilja visa er min senaste design: En virkad sommartopp med kimonoärmar och stickad midjeresår.
 
Mönstret har jag publicerat i omgångar på Järbo Garns blogg. Ta dig en titt i det här inlägget så hittar du länkar till samtliga inlägg! Om det är så att du skulle vilja virka dig en egen sommartopp så är det bara att sätta igång - nu finns ju all info du behöver färdig att sätta tänderna i.
 
Jag är definitivt inne i en japansk period både när det gäller design och läsning, just nu. Det är så spännande hur de intryck som man tar in genom ögon och intellekt kan fortplanta sig till formsinnet och sedan fortsätta ut genom händerna och påverka det man skapar. Flera av de saker jag skapat på sista tiden har en tydlig japansk prägel...
 
"Kimonoärmar som snuddar vid varandra är också ett möte..."

Så står det i Haruki Murakamis bok "Kafka på stranden". Det kändes så lustigt att läsa det just när jag satt där och virkade på en kimonoärm...

Frasen syftar på en förutbestämd kontakt mellan två människor, och att inte ens de futtigaste saker bara råkar hände... Det handlar alltså om något ödesbestämt - och jag tycker att bilden av två ärmar som snuddar vid varandra är så fin!

























Hur har ni det med handarbetandet? Något att visa upp? Lämna gärna en länk till ditt inlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

5 kommentarer:

  1. Så snygg kimono du har gjort, super.

    SvaraRadera
  2. Å, då kommer det ett lästips till dig här:
    http://www.adlibris.com/se/bok/kvinnor-i-japan-under-tusen-ar-nio-portratt-9789173536172

    SvaraRadera
  3. Ljuvligt vacker och så snygg på dig :)

    SvaraRadera
  4. Vilka hade lyckan att vinna den fina boken???? Det kom aldrig något besked....

    SvaraRadera
  5. Men hjälp vilken vacker tröja!

    SvaraRadera