tisdag 4 november 2014

Symöte - Ren och lamm!























Hej på er!

Så var det tisdag och dags för symöte. Jag tänkte passa på att visa er lite sådant som jag gjort på sista tiden. Spännande och roliga saker som jag verkligen gläds åt för egen del!

Först ut är den filtruta som jag designat för Järbo Garns mysteriestickning. En mysteriestickning är ett stickmönster som presenteras lite i taget, så att den som stickar inte riktigt vet hur slutresultatet kommer att bli, men liksom kan ana det lite efterhand - som ett slags mysterium helt enkelt.

Min filtruta är den första av sex olika filtrutemönster som tillsammans ska få bilda en härlig julfilt. Filten stickas i Raggi och varje mönster görs i 3 olika färger: Röd, Naturvit och Grå. Lagom till dopparedagen är filten färdig att värma antingen den som stickat - eller någon lycklig mottagare av den.

Min första ruta blev en rustik kreation bestående av tre olika sorters flätor i kombination med muscher. Inspirationen till den hämtade jag från snötäckta fjälltoppar, frostiga granar, renfällar, sportstugor och vintervita vidder i gnistrande sol. Därför fick den heta: Fjällstuga!

(En liten parantes - jag var så himla glad att äntligen kunna få med en ren i bild!:) Jag är så svag för renar - särskilt i juletider, och så hade jag den här fina renen från Bollnäs som stod i hyllan och liksom bara bad om att bli fotad. Det är vad jag kallar vardagsnöjen!)

”Fjällstuga” bjuder på tillfälle att pröva på två olika tekniker: Flätstickning och muscher.

Vill du hänga på vår mysteriestickning? Å, det är inte alls försent! Klicka dig in på Järbo Garns blogg för materiallista och allmän information. Sedan kan du gå vidare till mönstret "Fjällstuga". Känns det svårt med flätor och muscher? Ingen panik - jag har gjort en bildbeskrivning för båda de momenten:)

Imorgon presenteras nästa ruta. Den har min kompis Linda på Järbo Garn designat. Nästa vecka är det min tur igen, så då kommer jag med en ny ruta!

Sedan måste jag få visa er den här lilla gynnaren också:




































Hon är ett virkat litet lamm som jag gjort inför en kurs som jag kommer att hålla efter jul. Å, vad roligt det är att göra sådant här! Alltså små, gulliga saker som utmanar när det gäller konstruktion och utformning...

Nu undrar jag nyfiket vad ni har för er på handarbetsfronten? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

2 kommentarer:

  1. Vad spännande med en mysteristickning! Även om jag inte själv kommer att hänga på den här gången ser jag fram emot fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Tänkte försöka mig på mysteriestickningen i helgen. Följde din adventskalenderstickning för några år sedan och insåg då att mönsterstickning inte är så svårt som jag trott.
    Den gångna veckan har jag slutfört mina gråa handledsvärmare i Hverdagsuld, bild kommer på Ravelry i slutet på veckan när jag är hemma igen.
    Sen kunde jag inte låta bli att påbörja ett par nya i grönt, också de i Hverdagsuld, men efter ett annat mönster. Nr 2 av dem är inte riktigt klar men bild kommer på dem också så småningom.
    /Karolina

    SvaraRadera