måndag 17 november 2014

Nytt och spännande!

Kära läsare!
 
Du som tittat in hos mig i dag har nog inte kunnat undgå att märka att en förändring har skett? Min blogg har fått ny header och nya illustrationer. Jag vill börja med att jubla högt över hur fint det blev!
 
För nästan fem år sedan startade jag den här bloggen - liksom lite på lek. (Det är oftast så bra saker tar sin början.) Jag ville prova det där med att blogga och dessutom hade jag många pendlingstimmar på tåg varje vecka, som jag ville använda till något som påminde mig om hemmet i Arvika. Då var jag en förhållandevis nyutbildad sångpedagog och musikteorilärare som jobbade alldeles för mycket på allt för många skolor. Ända sedan jag var liten hade musiken spelat en central roll i mitt liv - och jag hade strävat på genom kommunal musikskola, folkhögskola och slutligen musikhögskola.
 
I takt med att jag byggde upp och utvecklade bloggen kom andra förmågor och intressen i dagen! Plötsligt fanns utrymme för att göra sådant som jag alltid tyckt om att göra, men liksom inte kunnat sätta någon etikett på... Mitt sätt att se på världen kunde förvandlades till text och bild. Mina händers arbetslust fick äntligen blomma ut! Jag startade företag och nätbutik, började jobba med stick- och virkdesign på allvar, renoverade och inredde min ateljé...
 
Jag mötte så många inspirerande människor via bloggen - som hjälpte mig vidare, som utmanade mig och som gav mig uppdrag. Succesivt omformades mitt liv till något annat - något oväntat och mycket fint. Bloggandet förändrade mig och i takt med att jag förändrades, skiftade också bloggen fokus. För just så fungerar en blogg - den är ett levande dokument och en spegling av livet.
 
Och av den anledningen ville jag liksom "måla om" lite här inne. Jag ville skapa mig en omgivning som passar mig där jag är just nu. Tänk vilken ynnest att då få hjälp av en sådan träffsäker illustratör som Emma Sundh - som liksom bara gjorde precis vad jag drömde om på en gång! Tack för det, Emma!
 
Nu har jag talat om förändring en stund, men mycket är ju också detsamma - för i grund och botten är jag samma Maja som jag var för fem år sedan. En som stickar kopiöst mycket, som bakar kakor och köper ägg på torget.
 
Jag vill återigen bjuda in dig till den här bloggen! Jag vill berätta för dig om småstadslivet, maskorna, det jag tänker och sådant jag tycker är fint. Jag vill visa dig mitt julbak och berätta om hur jag om min lilla flicka pysslar. Jag vill ta kort på mitt körsbärsträd och berätta varför raggsockor är alldeles nödvändiga när man går uppför trappen i vårt trapphus i november.
 
Och jag hoppas så att du vill följa med!
 
De varmaste hälsningar från Maja

4 kommentarer:

  1. Åh vad fint det blev Maja! Kul att få läsa din blogghistoria!

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Och kanske lite mer personligare än tidigare... Ja tycket också det var roligt att läsa om din blogghistoria. jag tycker precis som dig när det gäller att blogga. Bloggen blir som en del av ens liv. Min blogg har också utvecklat mig och funnits som ett stöd när vindarna har varit hårda runt omkring mig. Snart kommer jag också göra en förändring på min blogg efter 3 år.
    Ha det så bra och lycka till! Blir det några mer symöten?

    SvaraRadera
  3. Åh... vad fint det blev här! Underbara teckningar!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att ni tycker om det - Fredrika, Susanne och Helene!!

    Självklart blir det fler symöten, Susanne! Den fina traditionen vill jag inte släppa!:) Nu ligger dagens möte uppe...

    Hälsar Maja

    SvaraRadera