lördag 18 oktober 2014

Säg hej till Hulda!



I morse vaknade jag okristligt tidigt och kunde absolut inte somna om! Klarvaken som jag var rev jag åt ett nystan vit Hverdagsuld och en uppsättning strumpstickor - sedan prövade jag en idé som jag haft ganska länge... Det gick liksom av bara farten och plötsligt satt jag där med något ulligt i knäet.
 
Resultatet av de där sömnlösa vargtimmarna blev ett får och hon heter Hulda!
 
Jag grubblade en bra stund innan jag kläckte namnet - och sedan blev jag så glad när det dök upp i huvudet! Dels för att det blir en liten blinkning till HverdagsULDen - och dels för att namnet i sig är så vackert och betyder "god och vänlig" - egenskaper som jag högaktar!
 
Hulda stickas runt på strumpstickor och hon blir lite extra ullig med hjälp av de stickade muscherna. Nu håller jag på att skriva ner mönstret som ska få följa med mig till syfestivalen...
 
Liksom mor min är jag som allra mest produktiv när tiden är knapp. Det är då idéerna poppar upp och händerna jobbar som snabbast! Som ni förstår kan det vara både en välsignelse och ett gissel - men just nu känner jag mig mest välsignad, där jag sitter under regntunga skyar i min ombonade ateljé...



3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack snälla mönstermonster!!

      Hälsar Maja

      Radera
  2. Helt underbar!
    Hulda är ett perfekt namn! Du är en fantastisk skapare - tack för att du delar med dig av av det du gör.

    SvaraRadera