tisdag 8 juli 2014

Symöte - Franskt är fint!

Välkomna på symöte! Vad kul att ni är här!

Franska barnkläder är alltid så fina... I milda toner - ja liksom diskreta... Men ändå storartade i det lilla! Det är de små detaljerna i knäppning, modell och tygval som gör det! Jag kan inte riktigt förklara - men det är som att kläderna lyfter fram barnet i sig, utan att störa, på ett så fint sätt!

Jag har stickat en mini-kofta med inspiration av dessa franska plagg. Det är vanligt att stickade barnkoftor bandkantas där, och jag tycker det är så himla sött och finurligt! Varför gör vi inte det i Sverige mer? Det är ju så praktiskt, eftersom man kan sticka plagg med råa kanter och komplettera med matchande band på slutet!

Det var efter att jag sett de franska barnkoftorna som jag letade upp och började ta hem mönstrad snedremsa till Manufakturen. Jag tycker liksom att det här är ett område värt att utforska!

Min lilla kofta är stickad i dubbel "Fenella" (Färg: Delicot) från Manufakturen - snedremsan kommer också därifrån. Mönstret har jag kokat ihop själv efterhand och koftan är stickad uppifrån och ned.


Hur har ni det med handarbetandet? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

1 kommentar: