onsdag 7 maj 2014

Mitt senaste förkläde!

Jag var hemma i "hyttan" (Guldsmedshyttan) över Valborg.

Då fick jag ett mycket fint förkläde av mamma, som förstås sett mina två tidigare förklädeskavalkader här på bloggen.

Även detta är i Karin Larsson-modell. Nästan som en klänning eftersom det knäpps bak i ryggen och hela vägen ned som en hel kjol.

Förklädet är svensktillverkat för ett antal år sedan. Min mormor köpte sådana här till sina döttrar eftersom hon tyckte de var så rejäla och bra. Och det hade hon ju rätt i! Kraftigt tyg, härlig längd och rejäla fickor... Egenskaper som jag uppskattar!

7 kommentarer:

  1. Jättefint! Vilket slags tyg är det sytt i tror du? Blir lite sugen på att sy ett...
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Jag kan verkligen rekommendera Kerstin Lokrantz bok om förkläden:
    http://www.antikvariat.net/RYO105961.cgi

    SvaraRadera
  3. Anna: någon typ av kraftig bomull tror jag! Lycka till med sömnaden!

    SvaraRadera
  4. Maria: den måste jag försöka få tag i!!

    SvaraRadera
  5. Åhå, jag har ett precis likadant! Kul! köpte det på lokala second hand för 20 kronor, använder det väldigt ofta, bra som du säger att det är såpass kraftigt tyg. Lustigt, jag trodde det var hemsytt, men eftersom du hade ett exakt likadant borde det väl komma från samma ställe.

    SvaraRadera
  6. Jag har ett likadant ,jag älskar det
    Har det på mej från morgon till kväll
    Mvh Ove "Lena Viola. "

    SvaraRadera