onsdag 21 maj 2014

En liten hätta!



Nu är den färdig! Den lilla hättan som jag satte igång att sticka igår!

Det var så spännande att låta sig ledas av det gamla mönstret, utan att riktigt veta hur slutresultatet skulle bli... Som jag skrev igår är mönstret alltså drygt 100 år. Här hitta du det!

Hättans konstruktion är både enkel och sinnrik. Först stickas bakstycket - som en rak lapp, men med en ökning på första varvet, som gör att hättan blir smalare längst ned i nacken. Sedan plockas maskor upp på vardera sidan om bakstycket och så stickas sidorna. Sist av allt plockas maskor upp även bak i nacken, och stickas sedan runt i slätstickning. Då bildas en söt rullkant. Genialiskt!

Modellen ger mig associationer till "Lilla huset på prärien", Anne på Grönkulla och "Kulla-Gulla". En litterär hätta, med andra ord...

Den här typen av hättor är vanligt förekommande i gammal sticklitteratur. På engelska brukar de kallas för "Dutch Bonnet". Det har förstås att göra med att modellen är vanlig som en del av Holländska folkdräkter - och den förekommer ju även som huvudbonad i Svenska dräkter. Här är några exempel på äldre stickade och virkade hättor:




 


7 kommentarer:

  1. Vad fin den blev! Jag var lite skeptisk till mössan och den fyrkantiga bakdelen när jag läste beskrivningen, men nu när jag ser den blir jag ju sugen på att göra en själv.

    SvaraRadera
  2. Och det som är så smart är ju att genom att uppläggningen är på 10 maskor som sedan ökas ut, så blir det inte "bara" en fyrkant, utan den får en form! Roligt att du blev sugen:)

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för att du delade med dig av mönstret! En sådan finurlig konstruktion och så kul att sticka! Har gjort en nu och ska göra fler! Skickar bild via mail när jag har satt i knytband!

    SvaraRadera
  4. Nämen vad roligt att höra! Jag tor jag ska ge mig på att göra en till nu:) lite beroendeframkallande! Ser fram mot din bild sedan!

    SvaraRadera
  5. Jag har också satt igång med en hätta, men jag blev inte riktigt nöjd när jag tog upp maskor, runt om, vilken teknik har du använt? Vore tacksam för ett tips!

    SvaraRadera
  6. Jag plockade upp en maska mellan varje "rilla", alltså den ås som bildas av två räta varv. Så tog jag i en av trådarna mellan de där rillorna - det blev bra! Vad roligt att du är på gång med en hätta! Heja!

    SvaraRadera
  7. Så fin vill också testa. Vilken storlek uppskattar du att det är?

    SvaraRadera