tisdag 29 april 2014

Symöte - Mitt senaste alster!

Hej där! Dags för soligt symöte!

Jag blev alldeles nyligen färdig med en liten sommarstickning. Det är en kortärmad spetskofta som jag stickat i bomullsgarn.

Koftan heter "Dorchester" - en vintageinspirerad design från tidningen "The Knitter". Jag har varit sugen på att ta mig an den en längre tid, och oj vad glad jag är att jag gjorde det nu! Roligare stickning får man leta efter!

Det gick så fort framåt med spetsmönstret - och det kändes hela tiden underhållande att sticka. Dessutom uppskattar jag att det inte var några slätstickade ytor, utan att mosstickningen får fungera som kontrast till spetsmönstret. (Bomullsgarn och slätstickning är inte alltid så lyckat...) Sist men inte minst, älskar jag knytbanden - en väldigt tjusig designdetalj!

Garnet är ett ekologiskt bomullsgarn som Sachenmeyr Nomotta, sålde för ett par år sedan. När det skulle utgå ur sortimentet passade jag på att köpa på mig ett litet lager. Kändes bra att sticka av något som redan fanns i gömmorna...

De rosa pärlemorknapparna köpte jag på symässan i Stockholm i vintras. De är bland de finaste knappar jag någonsin sett! Undersydda och rosaskimrande av utsökt kvalitet! När jag lade knapparna intill det rosa garnet så sade det bara klick och jag visste att de hörde ihop!

Jag har inte fotot några bilder på mig i koftan ännu, men det kommer. Kortade den någon centimeter och stickade dessutom en storlek mindre efter som jag veta att bomull har benägenhet att ge ut sig.

Tanken är att jag ska strosa längs stränderna i Brighton i sommar, iklädd min "Dorchester"... Jag ska nämligen bege mig dit på en mycket spännande resa!

Hur går det för er med stick och virk?

1 kommentar: