måndag 10 mars 2014

En söndag på vintagefabriken!


Igår var det dags igen - jag höll kurs i vintagestickning på mysiga Vintagefabriken i Midsommarkransen!

Det var vår i luften, kaffe i kopparna, småkakor på faten, färgglada stickor i händerna och framförallt så där trevligt som det bara blir om man placerar åtta stickentusiaster kring ett bord och sätter igång att prata om ditten och datten...

Den här gången var det fortsättningskurs - så deltagarna fick ta sig an vintegemönstret "The Jan Sweater", från boken "A Stitch in Time, Vol 2" - en finurlig tröja med ett behagligt hålmönster och båtringning. En av de mest fascinerande sakerna man upplever som kursledare är att se de olika arbetena växa under dagen - en flora av vackra färger och plagg som börjar ta form. Garnet för dagen var förstås Excelana - vintagegarnernas Rolls Royce!

Ovan ser ni Catarina, Kim, Elsa och Jenniy - alla i djup koncentration!

Marie valde att sticka sin tröja i den gula nyansen "Powdered Egg"...



 ... precis som Anna!
 
Dagens finaste färgkombo: Blekgrön klänning, gult vintagegarn och rött nagellack;)




Här håller en mörkgrå jumper på att växa fram - den blir rysligt stilig när den blir klar, tror jag!

Catarina stickade snabbt som ögat och förälskade sig i Excelana-färgen Cornflower Blue! Lätt hänt, om man frågar mig;)

 
Jenniy satsade på en av de nya nyaserna i Excelana-familjen: Damson Wine. Hennes tanke var att plommonfärgen kommer att göra sig fint framåt höstkanten - och det tror jag med!

 
Elsa var glad som vanligt, och stickade sin tröja i vinrött! Det gjorde hon rätt i - eller hur?
 

Kursens tredje Anna lyckades jag inte fånga på bild, vilket var synd eftersom hon stickade sin tröja i den läckert gröna nyansen "Land Army Green"... Ni får helt enkelt försöka föreställa er hur fint det blev!
 
Tack alla fina, trevliga kursdeltagare, och tack Louise och Linda på Vintagefabriken, som servade oss med underbart fika och god lunch så att vi helt kunde fördjupa oss i stickandet! Bättre än så här blir det knappast!
 
Nu ser jag fram mot bildrapporter av färdiga jumprar, framöver:)
 
Blir någon sugen på det här med att gå vintagestickkurs för mig på Vintagefabriken, så kan jag skvallra om att det kommer nya chanser framåt höstkanten! Hoppas vi ses då!

 
 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar