tisdag 25 februari 2014

Symöte - Vårkoftan!

Välkomna på symöte!

Idag har jag lapat sol för första gången i år! Ni vet när man vänder sig mot solen, blundar och njuter av ljuset! Så, som det sägs att bara vi nordbor gör... Det är vår i luften, jag känner det - och välkomnar den tacksamt. För jag är så trött på kyla, fukt och mörker!

Till vårens ära påbörjade jag en kofta i fredags - min alldeles egna vårkofta! Gräddmjölksvit ska den bli - med prickar i maskrosgult, vårgrönt, tulpanrosa och himmelsblått! Jag broderar prickarna med maskstygn, men stickar in bården. Sedan ska det bli ännu fler broderier upptill...

Det här är ett av de roligaste handarbeten jag någonsin jobbat med! Den här koftan är som en gläldjebomb - så fort jag tar i den exploderar skaparlusten!!

Jag har mitt eget mönster "Kitchen Cardigan" som grund (det publicerades i Expressen för något år sedan), men gör en del små modifieringar. Tanken är att jag ska utveckla det här mönstret ytterligare och återpublicera det någon gång senare i vår - då anpassat till Excelana Dk! Det verkar finnas ett stort intresse för att sticka den här koftan, i alla fall verkade det så att döma av kommentarerna på Instagram häromveckan... Roligt, tycker jag! "Kitchen Cardigan" är en klassisk, midjekort kofta i 1940-talsstil.

Jog hoppas att vårkoftan är färdig nästa tisdag - så att jag kan visa er den då!






















Vad har du på gång? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

5 kommentarer:

  1. Å, där är den ju! Vad roligt att se den växa fram! :-)

    SvaraRadera
  2. Så fin kofta! Jag har varken bloggat eller varit med här på symötet på ett tag men nu är jag på gång igen!

    SvaraRadera
  3. Vilken söt kofta! Den skulle jag gärna sticka vid tillfälle, så ser fram emot den uppdaterade stickbeskrivningen längre fram då. :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastiskt söt kofta! Går det att hitta mönstret till din Kitchen Cardigan någonstans?

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga färgglada prickar! :-)

    SvaraRadera