tisdag 4 februari 2014

Symöte - Trådrullar blir örhängen!


Välkomna på symöte, vänner!

Ni såg kanske de där små nyinkomna trätrådrullarna som jag förälskade mig i under gårdagen? Och ni vet väl hur det blir ibland - när man egentligen har en hel massa annat att göra - men inte kan låta bli att genomföra en idé som har poppat upp utan förvarning. Så blev det för mig igår kväll...

Jag rotade fram smyckestänger, glaspärlor och andra tillbehör - hade förresten sådan tur så att jag hade ett par örhängeskrokar i gömmorna...

Mitt "örhängesexperiment" fick gå i gröna, milda toner... Jag har ett litet lager av extra stora, vansinnigt fina glaspärlor från Gutermann... Dessa fick fungera som stopp längst ned på metallstavarna (- finns i hobbybutiker) och som dekoration upptill. Jag använde den allra minsta storleken av trätrådrullarna och lindade grön tråd på dem. Det behövdes inget lim eller så, jag bara lindade på lagom mycket och fäste med nål på slutet.

Sedan fäste jag krokar upptill. Det var så väldigt roligt!! Och visst blev de ganska söta? Nu funderar jag redan på hur ett halsband eller en brosch skulle kunna tillverkas mer hjälp av trätrådrullarna!

Den söta "provdockan" som örhängena är fotade på fick jag av min bästis Fredrika, för ett par år sedan... Sedan min ateljé blev färdig står den här och pryder sin plats!

Vad har ni för er? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

8 kommentarer:

  1. Men vilka söta örhängen. dom gillar jag.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  2. Jättesöta örhängen! Gillar färgen. Broschen hade jag personligen gjort genom att linda tråd men samtidigt låta en broschnål fästas på baksidan i den tråden. Och så, med risk för stickskador, en synål som stack igenom garnet på framsidan. Fast där borde man kunna fixa till spetsen så den inte blir helt livsfarlig :) Eventuellt också en sån där liten minisax man kan se ibland som smyckehänge.... Bara en idé.
    Själv försöker jag sticka mig en basker men det går trögt. Garnet är så tunt så det känns som det inte händer något.
    //Karolina

    SvaraRadera
  3. Vilka fina örhängen! Blir ju hur fina som helst till en vårklänning! jag har tyvärr inte hål i öronen själv men gillar verkligen örhängen.

    SvaraRadera