söndag 2 februari 2014

Bokmärken, snödrottningar och kakelugnsmys!


Den här dagen har varit fylld av bokmärken, sagoläsning, blommiga quiltar, gårdagsgammal prinsesstårta (det är ju då den är som godast!), och mys framför kakelugnen i lillans rum. Tyvärr får man inte elda där - men vi brukar tända några värmeljus som bras-substitut.

I fredags såg vi premiären av Disney´s "Frozen"eller "Frost" som den heter på svenska - och jag är så tagen av den filmen! Den var helt enkelt underbar! Karaktärerna, de helt sagolika kläderna - är man det minsta intresserad av textil så blir man liksom salig (se särskilt Anna och Elsas kläder - till exempel Annas Vantar!!), och den gripande historien. Filmen är löst baserad på H.C. Andersens "Snödrottningen". Det är en lång, lite mystisk och gripande saga som min mormor läste för mig som liten. 

Jag fick i alla fall lust att läsa den där sagan igen, efter att ha sett filmen, så jag läste högt för lillan idag. I bokhyllan står H.C Andersens samlade verk i skinnband och de tre böckerna återvänder jag ofta till. Sagorna är så mångfacetterade och fängslande att jag kan läsa dem hur många gånger som helst...


Häromdagen fyllde lillan sex år. Då fick hon bland annat ett bokmärkesalbum - så nu är den här på allvar - bokmärkestiden! Bokmärken hade hon fått av både farmor och faster, tidigare...

Det quiltade överkastet var en av mina presenter till lillan - vändbart, (blommigt på ena sidan och rutigt på andra) och mjukt och alldeles förtjusande med sina rosenknoppar!

För att ta sig upp i lillans våningssäng, måste man klättra genom ett "torn" av tyll!



Ungefär så här trevligt hade vi det framför kakelugnen - hoppas att ni också har en bra söndag!


4 kommentarer:

  1. Nu blir jag nostalgisk.....
    Också jag har H C Andersens samlade sagor, men papperet i de böckerna är mer brunt än vitt. Pappa hade köpt dem i julklapp till mig julen 1941, och de var väl tryckta på dåligt kristidspapper. Pappa var inkallad långa tider och hade permission över jul. Jag var fem år, hade nyligen lärt mig läsa, och satt sedan hela helgen fördjupad i de fantastiska sagorna! Just det minns jag förstås inte, det har berättats för mig, men jag minns ännu lyckan att få böckerna!
    Sedan har jag berättat eller läst agorna för både barn och barnbarn (inte alla, några är ju väldigt otäcka), snart hoppas jag få barnbarnsbarn, så böckerna, hur bruna och fula de än är, får hänga kvar ett tag till.
    gamla "fröken"

    SvaraRadera
  2. Så mysigt ni har det!!!
    //Kajsa

    SvaraRadera
  3. Et vackert quiltat överkast, tycker jag.

    Dollandesign

    SvaraRadera
  4. En likadan kakelugn fanns det i landshövdingehuset i Göteborg där jag bodde för länge, länge sedan. Den gick att elda med ved men det blir en mysig brasa med värmeljus också. Vilken lycka med så många fina bokmärken.

    SvaraRadera