fredag 1 november 2013

En djävulsk kaka!


I förrgår kväll var det Halloween-fika hos oss. Egentligen var det väl i går man skulle fira? Men vi ville passa på när (nästan hela) familjen var samlad - så det fick bli i onsdags! Egentligen är ingen av oss så väldig på det här med Halloween, men att fira saker tillsammans och baka kakor, det gillar vi;)

Jag hade för första gången bakat en "Devil´s Food Cake" till vårt fika. Och vilken chokladkaka sen!! Spännande och rolig att baka och enastående god! Här kan den som är intresserad läsa mer om historiken bakom kakan. Tydligen är Devil´s Food Cake, en slags mörk motsats till den ljusa kakan "Angel´s Food Cake"... Receptet publicerades för första gången i USA, så tidigt som 1905.

Jag bakade efter ett recept i en favorit-bok som jag har inspirerats av enda sedan i somras då jag köpte den på flygplatsen , på väg hem från England. "Celebrate" heter boken rätt och slätt, och den är skriven av Pippa Middleton (Ja visst - det är Kate Middleton´s syster, alltså Kate som är gift med Prins William;) Celebrate, är en slags årstidsbok som ger tips och inspiration på hur man kan fira små och stora högtider. Här finns recept, pysselbeskrivningar, dikter, dukningstips, lekar - ja allt mellan himmel och jord. Boken är så vackert gjord, och passar mig som handen i handsken. Har tänkt baka/laga mig igenom en hel del av recepten - men det på "Haggis" hoppar jag nog över... Även om den Skotska dukningen i det kapitlet var underbar;)

Vill du också baka en "Devil´s Food Cake"? Det finns många fria recept på internet om du googlar!


"Blod" i form av en klick hallonsylt på kakan, gjorde den lite mer Halloween-likt ruskig...

Det bästa som finns är när lillan gör placeringskort till hela familjen! Då är det extra mysigt att sätta sig till bords!

Ett läskigt pumpa-monster dök också upp på festen... Lillan älskar att rita figurer och fästa dem på en pinne eller ett sugrör. Det blir en slags enkla kasperdockor.

Nu ser jag fram mot en lugn och fridfull helg med tid för eftertanke, besök i minneslund, ljuständning, kaffe i sockenstugan och obegränsat med tedrickning och stickning under filt.

P.S. Måste få bjuda på ett litet filmtips också: Du som vill se en helt underbar och lagom läskig film som passar fint i Halloween-tider, med en femåring - missa inte den här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar