tisdag 8 oktober 2013

Symöte - Torshavn!


Välkomna på symöte!

Den var ju gjord i ett litet kick - Torshavn... Nu är den färdig! Jag tycker om den distinkta, lite gammeldags mönsterstickning som leder tankarna till nordpolen, renar och tomtens verkstad...

Cowlen Torshavn är alltså den mönster-nyhet som jag skrev om här om dagen. (OBS! DU kan ladda ner det gratis från Ravelry, hela oktober månad!) Modellen är gjord av designern Susan Crawford, som skrivit de vintagestick-böcker som jag säljer via Manufakuren.

Just det här mönstret är alldeles nytt, om än i vintage-stil. Tanken är att man ska bära cowlen dubbelvikt, så att den bildar en slags fuskpolo. Då passar den alldeles utmärkt till höstkappan.

Garnet som jag stickat cowlen med, är det förträffliga ullgarnet Excelana DK, som är framtagit särskilt med tanke på vintage-stickning. Efter en tvätt blir cowlen alldeles silkeslen och mjuk - det är ju lite trolleri det där med ull och tvätt...

Hur går det för er med stickor och virknålar? Blir det något gjort?

Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:


4 kommentarer:

  1. Inget att visa just nu tyvärr. Väntar just på besked om en beskrivning jag provstickar o upptäckt en miss i (mindre men jag måste få besked jag tänker rätt)

    SvaraRadera
  2. Vad fin den blev, din Cowl!
    Stickar på en hel del saker just nu, har börjat "parallell"sticka, så att man får lite omväxling ibland!

    SvaraRadera
  3. Hej, idag tänkte jag våldgästa er för första gången. Hoppas på att orken räcker för fler besök eftersom jag gillar din syförening! Tack för en fin blogg

    SvaraRadera
  4. Jättesnygg! Blir sugen på att göra en likadan, var inne och kollade på ditt garn, får fundera lite....

    SvaraRadera