tisdag 28 maj 2013

Symöte - Låt mig presentera Coquette!

Välkomna till symöte i solens sken!

Någonting spännande damp ner i min brevlåda häromdagen - ett provnystan av en det bomullsgarn som nyligen skapats av Susan Crawford och Knitshop, just med tanke på vintage-stickning. "Coquette" heter garnet, som liksom känns extra aktuellt nu när sommaren stundar. För min del slår det aldrig fel - så fort vårsolen tittar fram får jag lust att sticka och virka med bomullsgarn och lika plikttroget vänder jag åter till ullen, när höstvindarna börjar vina...

Precis som när det gäller "Excelana" (det ullgarn som Susan också har tagit fram), är Coqutte framtaget för att ge rätt känsla åt vintage-plagg, både när det gäller färgval och fall. Coquette är ett merciserat bomullsgarn och det tillverkas av ett Bulgariskt spinneri som fortfarande jobbar med maskiner från 1930-talet.

Nu ska jag provsticka och provvirka med garnet. Om jag gillar det, kommer jag sedan att ta hem ett "lass" till manufakturen. Det vore roligt att kunna erbjuda "Coquette" under sommaren - som jag sa är det ett riktigt härligt sommargarn!
















Det är de små detaljerna som gör det! Som den perfekta virveln i mitten av nystanet, till exempel:






















Och den stilenliga garnbanderollen:

Dessutom gillar jag färgskalan i sig, men också hur man namngivit de 12 nyanserna:

Wine, Oyster, Canary, Flame, Highland, Pumpkin, Carnation, Old Lace, Aquamarine, Snow, Spearmint och Sapphire.

Mitt nystan är av färgen "Highland".

Hinner ni med något handarbetande, så här i början av sommarsäsongen? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktget nedan:


4 kommentarer:

  1. Så härligt garnet ser ut.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. En sådan fin glans det är i det garnet!

    SvaraRadera
  3. Gillar den där gröna färgen :)
    Här är det flera projekt på gång. Stickar på tröjan, virkar en bläckfisk till neonatal och ett pepparkakshus till en gammal arbetskamrat och syr tygkorgar som ska vara i trådkorgar.
    Hälsningar Karolina

    SvaraRadera
  4. Nu känner jag mig lika "bakvänd" som när jag nynnar "Dagen är kommen" lagom till midsommar och "I denna ljuva..." till 1:a advent...
    Här är nämligen full fart med ullgarner! Men det lär ju vara gammal tradition att "rusta vinter" under sommaren:) Får trösta mig med det.
    Garnet ser härligt ut! Kanhända du lagom hinner få hem tills jag funderar på att sticka för (nästa) sommar...?

    SvaraRadera