tisdag 21 maj 2013

Symöte - Jenny Lees tröja!

Hej och välkomna på symöte!

I förrgår drog till min stora belåtenhet, den nya säsongen av "Barnmorskan i East End" igång. Å, vad jag gillar karaktärerna, historierna och miljön!

Med anledning av det tänkte jag passa på att berätta något roligt: En av de stickade plagg som rollfiguren Jenny Lee bar i den förra säsongen, är faktiskt hämtad ur en av de engelska böcker om Vintage-stickning, som jag använder mycket själv och också säljer via manufakturen. "Lady´s Evening Jumper" heter den spetsstickade tröjan som visades i serien.  I ursprungsmönstret har tröjan långa ärmar. När tröjan dök upp på tv, hade man stickat upp en kortärmad version. Det gjordes genom att man stickade ärmslutet direkt på puffärmen.

"Lady´s Evening Jumper" finns med i boken "A Stitch in Time, Vol 2" och det är den underbara stickdesignern Susan Crawford som ligger bakom den här inspirerande bokserien. Hon har under många år samlat på sig engelska vintage-mönster som hon sedan bearbetat för att de ska matcha dagens storleksgradering och passa nutida garner. Hon ligger även bakom de här vackra ullgarnerna som är speciellt framtagna för att användas till vintage-stickning. Färgskalan och garnkvaliteten påminner om de garner som fanns på 1940/50-talet.

Den som  vill ha en riktig stickutmaning i sommar kan man alltså ge sig på Jenny Lee-tröjan. Stickar man den kortärmad och i gult så kan man ju nästan låtsas att man är en barnmorska från East End, sedan;)

Modellbild från boken - Lady´s Evening Jumper























Hur har ni det med handarbetandet? Hinner ni något, eller är det mest trädgårdsarbete som gäller? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

7 kommentarer:

  1. Jag är med i symötet för första gången och tycker det ska bli kul att ta del av allas kreationer.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar också den serien!

    Till dagens symöte har jag lyckats sticka klart min andra Hedda-kofta. Den här gången blev det en blå variant med bruna läderknappar.

    SvaraRadera
  3. Äntligen har jag fått iväg ett bidrag till syföreningen igen.
    Österrikeinspirerat, kanske kan intressera dig i alla fall Maja;)
    Nu har vi nästan sommar här o tomatplantorna är redan i jorden utomhus. Men mitt äpelträd har fått envetna löss så dom är jag på med såpvatten var och varannan dag (det är ett litet äppelträd, planterat förra året!)

    SvaraRadera
  4. Jag missade förra säsongen, men kom i alla fall ihåg första avsnittet nu. Och det gav mersmak;) (Trots att det väl inte var så "snällt" för svenskars rykte...)
    Har inte vågat mig på att sticka på engelska än, men det kommer nog. Blir ju sugen när jag ser den vackra tröjan om inte annat!
    Inget inlägg hos mig denna vecka. Tragglar med en polokrage bara och det "tröket" är inte mycket att visa upp;D ATT det kan ta sån tid med en krage?!?

    SvaraRadera
  5. Har börjat lära mig sticka spetskanter, är väldigt kul då varven går så snabbt!!!
    http://garnomera.wordpress.com/2011/10/16/dagen-sjal-4/ är mönstret jag följer :)
    Kan du inte lägga in några söta spetsmönster?
    /Yoanna

    SvaraRadera
  6. Åh, även jag gillar serien och såg delar av förra säsongen och givetvis första avsnittet. Och håller med, var väl inte så smickrande för svenska sjömän direkt...de måste tro att vi fortfarande är vikingar typ. ;-)

    Jag är inte så haj på avancerad stickning, men den gula jumpern ser jättefin ut! =) Nån gång i framtiden kanske... Men på bilden från boken (lila jumpern) ser det ut som om hon bara har b-h:n under, hade man verkligen så "naket" på den tiden?

    Igår började jag dock på en barnkofta till en vän som ska få barn i höst. :D Jag provstickar i ett färgglatt garn, och sedan ska jag höra vad hon gillar för färger bäst. Det är härligt att få sticka igen, har inte haft tid på så länge. Men igår när regnet smattrade och åskan gick tog vi en tv-fri kväll med sällskapsspel och handarbete.
    Ha en fin dag allihop!
    /Camy

    SvaraRadera
  7. Hur mycket jag än älskar serien är jag evigt tacksam att jag inte levde på den tiden när jag fick mitt barn alldeles för tidigt i graviditeten. Såg ett avsnitt där det tyvärr inte gick så bra.
    Har en fundering, det finns ingen möjlighet att du planerar en stickskola på engelska? Eller vet var man kan hitta en bra. Det finns mängder med vackra mönster men jag förstår inte riktigt. Virka går bra men sen är det stopp :)
    Hälsningar Karolina

    SvaraRadera