måndag 13 maj 2013

I lampans sken!




Förra sommaren hittade vi en bortglömd gammal verkstadslampa längst in i vårt uthus. Den är blekt grågrön och lite flagnad på ett alldeles oemotståndligt vis. Nu har min snälla pappa, som är en riktig hejare på att laga saker - renoverat den, så att jag kan använda den i ateljén!

I helgen kom den på plats och det var verkligen som på beställning, för idag är det så grått och regntungt här att jag behöver all kompletterande belysning jag kan få.

Jag tycker så mycket om gamla saker - särskilt när de fungerar:) Det är som om sådana här gamla föremål talar till mig och väcker fantasin på ett särskilt vis. Det är så spännande att fundera på vilka göromål som har utförts i ljuset av lampan för längesedan när den var i bruk. Kanske flugbindning? Jag hittade en låda med material till det i närheten av platsen där lampan låg...

Nu sitter jag i lampans sken och skissar på ett mönsterdiagram. Hoppas att er vecka har fått en lika bra start!

3 kommentarer:

  1. Hej jag undrar hur man blir medlem och vad ni gör tillsammans här? Har gjort/gör några av dina mönster och de är så härliga:)/Yoanna

    SvaraRadera
  2. Vi tänker allt lika du och jag! Och fler, det vet jag ju:)
    Lampan är verkligen härlig, och det att sitta vid den och fundera på vad som sysslats med med dess hjälp låter så trevligt.
    Finns liksom anledning jag gärna använder mormors gamla stickor och så :)

    SvaraRadera