tisdag 18 december 2012

Symöte - Sy en julgran!



Hej symötesvänner!

Jag tog en liten paus i arbetet med stickmönster, manufaktur och övriga julbestyr - slog mig ned på en av pinnstolarna i ateljén och sydde. Jag vet att jag har skrivit det många gånger förr, men jag måste nog säga det igen ändå: Det finns få saker som är så lugnande som handsömnad! Man hinner ikapp sig själv på något vis... Det kan verkligen behövas i juletider!

Häromdagen skrev jag ett inlägg med mina tankar kring stickade julpynt i handeln. Tusen tack för alla kloka, nyanserade, intressanta kommentarer på det! Det är en ynnest att få utbyta tankar med er läsare!  

För att skänka lite inspiration till er som gärna skapar ert eget julpynt tänkte jag förklara hur jag gjorde min julgran. Att sy en julgran av band är ett ganska enkelt sätt att trolla fram sin egen handgjorda jultavla.

Jag klippte bandet i 6 cm långa bitar, sedan vek jag dem dubbelt och sydde fast ett band i taget på en bit kläde. Jag började uppifrån och ordnade banden i form av en gran. I toppen hamnade en av de nya satinrosetterna som jag fick hem till manufakturen häromdagen... Nu håller jag på att kanta bonaden med langettstygn.

Vill man att en sådan här julgran ska fungera som julgranspynt, kan man ju klippa filten/klädet i samma form som granen och fästa en hängare i toppen!

Nästa vecka blir detav förklarliga skäl inget symöte, för då har vi nog alla fullt upp med julfirande! Därför vill jag passa på att tacka er medlemmar för det gångna året. Det är fantastiskt att få läsa era fina inlägg och ta del av den handarbetsglädje och inspiration som ni förmedlar!

EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR JAG ER ALLA!

Och lämna hemskt gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

10 kommentarer:

  1. Så fin julgran av satinband... det är precis sådant här enkelt pyssel som jag gillar!

    SvaraRadera
  2. Sâ underbart söt! Och en sâ fiffig idé.

    SvaraRadera
  3. God Jul & Gott Nytt År på er alla :)

    SvaraRadera
  4. Fin!
    Gillar också sådant där som egentligen är så enkelt men blir så "mycket" ändå.
    Önskar dig, din familj och alla andra här en riktigt god jul och ett välsignat nytt år!

    SvaraRadera
  5. Själv tog jag mod till mig och påbörjade "kalendersjalen" i helgen. Jag är toknöjd med mig själv att jag klarat av mönstret till och med dag 4. När jag kom till dag 5 så lyckades jag göra en del fel och fick riva upp ett antal varv. Men hellre göra rätt från början. Så i kväll blir det nya tag :)
    Sen måste jag bara berätta om en kul beställning jag fick av en arbetskamrat. Hennes 18-årige son ville ha en virkad slips. Han fick sedan mycket beröm för den när han haft den på sig. Sånt är roligt.
    Önskar dig och alla andra här en riktigt god jul och ett gott nytt år!
    //Karolina

    SvaraRadera
  6. Är så glad att jag får vara med i den här gruppen, det ger mig så mycket energi, ideer och trevliga stunder!
    Önskar dig och alla andra husliga husmödrar en riktigt fridfull jul!
    Kramar Cat

    SvaraRadera
  7. Vilken fin gran!!!

    denna gång har jag också en bild av julpyssel skapad av spill bitar i trä, enkel och passar både till stora och små tycker jag:

    http://gloriasquilt.blogspot.se/

    God jul och tack för alla fina idéer

    SvaraRadera
  8. Riktigt häftig idé att göra gran av det vackra bandet!
    Blev ett riktigt fint julkort :o)

    Kramar Lisa

    SvaraRadera