onsdag 14 november 2012

Modern stickbok!

Jag är alltid på jakt efter äldre sticklitteratur och mönster. Och nu när min online-kurs i Vintage-stickning är i full gång känns det ännu mer aktuellt att hitta intressanta vinklar på ämnet.

Genom att läsa böcker och mönster från gamla tider lär jag mig dels nya tekniker och hittar spännande mönster och modeller, men det som nästan är allra mest spännande är att jag får göra små tidsresor och uppleva de attityder som rådde kring stickning och ta del av de tillvägagångssätt som praktiserades under en viss tid.

Idag gjorde jag ett riktigt fynd i Röda Korsets secondhand-butik För ynka 3 kronor fick jag med mig "Modern stickbok" från 1931. Det är lite extra spännande med de här tidiga böckerna från 1920-1930-talet. Det var ju egentligen då som stickmönster i bok och tidningsform etablerades . Innan dess traderades stickningen oftast från hand till hand...

En intressant indikation på att människor var ovana vid nedskrivna stickmönster hittar man i bokens förord. Författarinna (Cecilia med nålen) ber då mer eller mindre om ursäkt för att mönstren är så detaljerade att "inte ett varv är överlämnat åt den stickandes eget omdöme". Dagens stickare skulle förmodligen bli besviken om det motsatta inträffade, dvs att ett mönster inte var heltäckande in i minsta detalj...

Visst är det förresten roligt med ordet "modern". I alla tider tänker ju människor att just det som de gör är modernt... Så även 1931. Sedan går tiden och plötsligt är det något annat som är modernt. Att tänka på det ger mig en välbehövlig distans till vår egen tid. Moden kommer och går, men stickningen består;)

2 kommentarer:

  1. Jag som inte alls är speciellt bra på det här med handarbete, hittar massor med inspiration t ex här hos dig! Är riktigt stick- och virksugen nu. Men vad ska man börja med? Har virkat en mormorsruta som blev sittdyna (Syns i mitt inlägg) Superkul! Men skulle gärna vilja våga mig på en tröja... Har du tips? MVH från Mitt Egnahem

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bok du hittat, det är trevligt att läsa äldre böcker.
    Kram

    SvaraRadera