lördag 21 juli 2012

Trädgårdsdagbok - del 19!



Nu kan jag skörda mina svarta sockerärtor! Shiraz, som sorten heter - har varit en glädje att odla från sådd till skörd! De blommar så vackert, och ger de mest underbara små svarta ärtskidor! Så söta och goda! Äter man många blir man lite charmigt blå om munnen, ungefär som när man äter blåbär. De verkar innehålla att liknande färgämne...

Ni vet väl att ju mer flitigt man skördar sockerärtor, desto mer blommar de och sätter nya frukter? Tänk vad fint ordnat, egentligen!

Att njuta av trädgårdens blommor, försöker jag göra genom hela säsongen! Just nu är det stjärnflocka, lavendel, malva och en av lillans "fjärilsblommor" i buketten! Lillan har ju sin egen lilla blomsterrabatt där hon har sått blommor som ska dra till sig fjärilar. Rabatten blommar jättefint nu!

Bidra gärna med en trädgårdslänk via länkverktyget nedan, om du vill avge odlingsrapport:

3 kommentarer:

  1. Vilken vacker sommarbukett du har plockat! Hos mig blommar det också litegrann men nu ångrar jag att jag inte sådde fler glädjeblommor. Jag hade inte tänkt så några blommor alls först, men sen kom jag på att jag måste ha lite blommor åt bin så jag sådde och planterade lite ändå, mest blommor som man kan äta, som vallmo och solros. Ja, också några glädjeblommor också. Men nästa år ska det bli ännu fler glädjeblommor, det är så vackert nu när allt börjat blomma ordentligt! Jag blir glad i magen av det!

    Och vet du! Mina borlottibönor har börjat knoppa! Äntligen! Som jag väntat! Hur går det med dina?

    SvaraRadera
  2. svarta sockerärtor, det har jag aldrig hört talas om förut. roligt att du visar fjärilsblomster som jag har drivit upp men som än så länge ser bladen på. vilka av blommorna i vasen är fjärilsblomster?

    SvaraRadera
  3. Johanna: Samma här - jag har väntat och väntat på att Borlottibönorna ska blomma och nu ser jag äntligen små knoppar. Det ska bli så roligt när de slår ut!

    Ja, juli är en härlig månad på det viset - blommorna avlöser varandra. Fjäriljsblomstren som lillan satte blev superfina. Det var en av de där "barnfröpåsarna".

    Susanne: Det är den lila blomman som kommer från fjärilsfrömixen! Men fjärilsblommorna, blommar i alla möjliga färger...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera