lördag 7 juli 2012

Trädgårdsdagbok - del 17!








Jag har gått och längtat efter att ha pelargoner i växthuset och idag när jag hade en stund för mig själv så tog jag sticklingar från en gammal "Mårbacka" som jag har inomhus. Dessutom klippte jag ner ytterligare en innepelargon som hade blivet alldeles för lång och skraltig. Nu står där fyra små bebispelargoner på rad. Håller tummarna för att de ska ta sig och känner mig glad och nöjd över att jag inte rusade iväg till affären och köpte nya som jag tänkte först! Oftast är det allra roligast att använda sig av det man redan har...




















Annars är mina dagar fyllda av blomsterobservationer... Jag vankar ivrigt kring landen och i växthuset och följer hur små knoppar, utvecklas till blommor som förhoppningsvis ska ge frukt av olika slag. Just nu blommar bland annat tomatplantorna rikligt, gurkplantan (och små små gurkor syns överallt på plantan) och bondbönorna. Bondbönornas blomning är extra vacker eftersom jag planterade fyra olika sorter i år - varav en blommar med rödlilablommor!

Där rädisorna stod tidigare på säsongen har jag nu planterat två sorters machésallad - ska bli spännande att se hur det går med den!

Hur står det till i era trädgårdar? Lämna gärna en länk med hjälp av länkverktyget nedan, om du vill delta med ett eget trädgårdinlägg!

4 kommentarer:

  1. Härligt med nya pellisar o jag ser att du ställt dem i Gunilla krukor ;-)http://lyckans-smed.blogspot.se/2011/03/dags-att-plantera-om-krukvaxterna.html

    SvaraRadera
  2. det blir fint med Pelegoner i växthuset

    SvaraRadera
  3. Vad fina krukor! Ser ut som små kaffekoppar med växter i :D

    SvaraRadera
  4. Vad fint du gör i ditt växthus Maja!
    Jag bidrar inte med ett inlägg idag. Har haft fullt upp med att bekämpa dels familjens förkylning, dels det mindre trevliga i trädgården. Torrfläckssjukan på potatisen och kålfjärlislarver på grönkålen. Och så dessa sniglar...
    Njuter desto mer av att skörda och äta. Idag blev det polkabet-primörer, små gurkor, sockerärter och så sallad såklart.

    SvaraRadera