lördag 5 maj 2012

Trädgårdsdagbok - del 8!
















Kära, odlingsvänner!

Nu gäller det att inte misströsta på grund av gråvädret (som i alla fall jag är drabbad av...) - utan blicka framåt mot varmare tider. Jag upptäckte ett utmärkt sett att fördriva "ofrivillig inomhustid" på, igår kväll:

Med hjälp av det här roliga och smarta verktyget kan man enkelt planera sin egen köksträdgård. Under tiden får man bland annat tips på vilka grödor som trivs tillsammans och vilken placering som vore bäst utifrån trädgårdens läge och betingelser. När man skapat en färdig skiss över sina odlingar, kan man sedan fylla på med fakta om datum för sådd o.s.v.

Här ser ni hur jag har planerat min köksträdgård i år -- för det är nämligen det som är det fina i kråksången - man kan dela med sig av sina planer genom att välja att göra sin egen trädgård synlig för andra. Fiffigt va?

Förutom att jag hade barnsligt roligt när jag satt där och flyttade små grönsakssymboler fram och tillbaka, så var det faktiskt väldigt nyttigt att ta sig tid att tänka igenom placering och gruppering noga innan man skrider till verket.

Kan hända att ett par småsaker förändras i min plan, men det mesta är nog som det ska vara. Alla bäddar är redo för sådd förutom ett par av de odlingsramarna
av pil som kommer att levereras i nästa vecka - dessutom måste jag trolla fram två ramar att odla squashen i... Kanske jag trotsar regnet och snickrar ihop dem idag?
















Förutom att planera sin köksträdgård kan man ju också passa på att njuta av sina inneväxter! Den vackra rosen på bilden fick jag efter min föreläsning i Årjäng häromveckan. Så tjusig!

Och så finns det ju tack och lov både trädgårdsböcker och trädgårdstidningar att läsa - och för all del ett och annat trädgårdsprogram att se.

Dessutom finns det regnkläder - för den som vågar ge sig ut i vätan. Trädgården är ju vacker när det regnar också! Jag önskar er en fin trädgårdshelg, hur ni nu väljer att tillbringa den!

Vill du också dela med dig av ett trädgårdsinlägg? Välkommen att lämna en länk med hjälp av länkverktyget nedan:

3 kommentarer:

  1. Här har vi vit-väder :) Inatt snöade det igen.

    SvaraRadera
  2. Här har vädret varit så fint så när grannarna började "stoppa saker" i jorden så hängde jag på :-)

    SvaraRadera
  3. Vilket roligt program, det måste jag sätta mig in i! Smart att ha allting samlat och att dessutom få odlingsråd på samma gång.

    SvaraRadera