torsdag 24 maj 2012

Laga mat efter årstid!

Det där med att låta årstiderna styra matlagningen är egentligen den naturligaste sak i världen! Förr fanns det ju inget annat alternativ. Det är vi nutidsmänniskor som kan välja och vraka bland frukt och grönt, nästan helt oberoende av säsong.

Kanske ger det oss en känsla av lyx och frihet? Vi har ju obegränsade möjligheter att laga vad vi vill när vi vill... Men blir det inte också lite utslätat tillsist? Om jag alltid möts av färska jordgubbar i fruktdisken, kanske jag inte blir sådär jublande glad när jag ser de första jordgubbsförsäljarna packa upp sina lådor i midsommartid, eller ännu bättre, när mina egna jorgubbsplantor börjar blomma? Är det inte i själva verket så att lyxigheten kommer sig av att njutnigen är tidsbegränsad? I samma stund som vi tar bort begränsningen övergår lyxen till vardag?

Sådär går jag och funderar och gläds åt tecken i tiden som tyder på att fler än jag tänker i samma banor. 

För ett par veckor sedan tog jag med mig ett av ICA:s egna gratisblad hem. I mitten av tidningen, som förövrigt innehöll en massa fina årstidanpassade recept och odlingstips, fanns en slags kalender över vår, sommar och höst, där man hade markerat när olika årstidsspecifika varor skulle anlända till butiken. Smart va? Och så roligt att handlarna själva börjar framhålla det här!

Och så var det Sophie Dahls, senaste kokbok också! Den heter "Very Fond of Food - a year in recipes". Precis som man förstår av titeln, är boken indelad i fyra årstidskapitel som innehåller massor av matlagningsinspiration för den som vill ta vara på vad som säsongen ger. Sophie bjuder också på fina betraktelser och berättelser och bilderna i boken är helt underbara! Jag rekommenderar den varmt till er som står ut med att laga mat på engelska (- för all del, den finns utgiven på norska också, tror jag, om det underlättar)

Själv vill jag försöka inspirera till årstidsmatlagning genom ett nytt inslag i Husmorsskolans högerspalt. Under rubriken "Aktuella recept" hittar ni hädanefter länkar till sådant som passar för säsongen. Just nu tar jag vara på rabarber, mynta och nässlor från trädgården, vilket syns i receptlänkarna. Hoppas att ni får glädje av detta - jag kommer alltså att uppdatera listan kontinuerligt!

8 kommentarer:

  1. En väldigt fin ide, det uppskattas!

    SvaraRadera
  2. Hm. Ovanstående var från mig dårå!

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg att du förra året skrev om köttbullar med gräslök! Igår gjorde vi det här hemma och det var ju verkligen hur gott som helst!!

    SvaraRadera
  4. laga mat efter årstid----
    jag stod och ghjorde syrensaft idag
    whao så gott det var

    SvaraRadera
  5. Vad roligt! Ska kika på recepten. Jag tycker också det är gött att äta efter säsong men kanske inte så mkt för att det blir urvattnat men ur en miljösynpunkt också. Känns bättre att äta sånt som odlats i Sverige så mycket som möjligt. Undantaget är väl nypotatis, jag hade kunnat äta det ååååret om! ;D

    SvaraRadera
  6. lyx i njutningens begränsning... gillar den tanken och tar den med mig!
    att var sak har sin tid.
    semlor på midsommarafton - nej tack.
    kram du kloka kvinna.

    SvaraRadera
  7. Matllo: Vad bra!

    Marit: Tack!

    Stina: Tusen tack för tipset - det hade jag själv glömt;) Måste genast göra sådan igen!

    Viveca: Å, vad roligt med syrensaft - det vill jag också prova någon gång!

    Helga: Javisst, miljötanken är tungt vägande för mig också! Det är ju så knasigt att så mycket ska transporteras så långt, bara för att vi ska ha tillgång till, allt - alltid!

    Jeanette: Roligt att du gillar mina tankegångar!

    SvaraRadera