torsdag 3 maj 2012

Gör spenatpaj med ricotta!


I februari - när det var som mest tröstlöst med snöslask och snålblåst, gjorde jag en spenatpaj som påminde mig om soliga dagar i Italien. På det viset blev matlagningen en stunds välbehövlig verklighetsflykt. Pajen är ganska speciell, eftersom äggstanningen bygger på ricottaost. Det ger en lite "vuxen smak" som jag gillar jättemycket! Tänker mig att den kan bli fin sommarmat för alla som odlar egen spenat!

Receptet är hämtat ur min samling av gratishäften...

Torta agli spinaci

 4 personer

1 rulle pajdeg (eller egen favoritdeg)
400 g babyspenatblad
250 g ricotta
50 gram färskriven parmesan
15-20 hackade soltorkade tomater
4 ägg samt en äggula till pensling
salt och peppar
färsk mejram eller oregano

Kavla ut degen och lägg den i en pajform. Pricka den lätt med en gaffel. Skär bort eventuell överflödig deg och spar den till senare. Förbaka degen i ugnen i 5-7 minuter.

Tvätta spenaten ordentligt, häll av vattnet och torka den lite i en ren handduk eller i hushållspapper. Blanda spenaten med ricottan och resten av ingredienerna. Smaka av med slat och peppar och häll blandningen i formen. Om du har lite deg över kan du rulla den igen och skära den i ca 2 cm tjocka strimlor och lägga ovanpå pajen.

Pensla till sist degen ovanpå med en äggula och baka pajen i ugnen på 190 grader i cirka 40 minuter. Låt svalna innan servering.


4 kommentarer:

  1. Oj, vad det ser gott ut. Jag ska odla spenat i sommar och göra din paj!

    SvaraRadera
  2. Den här ska jag kanske tipsa sambon om. Det är han som står för pajbakandet nämligen :)

    SvaraRadera
  3. bör gå ypperligt att byta ut spenaten mo kirskål också =)

    SvaraRadera