måndag 2 april 2012

Ladda ner Husmorsskolans kalenderblad för april!






















Tänk så det kan bli - jag höll på alldeles på att glömma bort att publicera månadens kalenderblad! Jag får väl skylla på vårsolen... Men bättre sent än aldrig - nu finns bladet att lada ned gratis här!

Temat för den här månden är garnfärgning - trogna läsare minns kanske att jag färgade ullgarn med "äggfärg" (sådan färg som man använder för att färga påskägg med) både en och två gånger förra året. Nu finns de där små påsarna med färgtabletter att köpa i matvarubutikerna - passa på att skaffa några, vet jag! Att färga garn är nämligen ett förtjusnade "påskpyssel". Garn som man färgar själv blir väldigt levande i färgen och det är jätteroligt att experimentera med olika färgblandningar!

Jag bifogar ytterligare ett par tips som inte "fick plats" på kalenderbladet:

Passa på att "bunkra färg" nu i påsktider. Den särskilda äggfärgen finns bara att få tag på i handeln kring påsk. Du hittar de små papperpåsarna med färgen i vanliga mataffärer eller i leksaks-/hobbybutiker. En påse innehåller 5-6 "tabletter" i olika färger.

För att färgen ska fastna måste garnet bestå av animaliska fibrer - alltså komma från ett djur. (Ull, alpaca osv...) Det funkar alltså inte lika bra med bomull eller lin.

Använd plasthandskar om du vill slippa färggranna händer i någon dag efter färgandet;)


Lycka till med färgandet!

1 kommentar:

  1. Tack. Jag kommer ihåg när du skrev om det förra året. Jag tänkte då att det där måste jag prova. Men det glömde jag bort. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera