söndag 4 mars 2012

Castors kaka - bak- och boktips!




Jag fann en så fin barnbok på Coops bokrea - Castor bakar av Lars Klinting. Castor-serien är en favorit sedan tidigare - varje bok handlar om ett praktiskt göromål som den finurliga bävern Castor tar sig an. Längst bak i boken får man en beskrivning/ett mönster/ett recept på det som Castor gjort. Böckerna är otroligt genomarbetade och så vackert illustrerade. Beskrivningarna är pedagogiska och inbjudande. Det är så roligt med barnböcker som inspirerar till aktivitet!

I "Castor bakar" får vi hälsa på i Castors kök när han gör en klassisk sockerkaka efter sin mormors recept - finns det egentligen något godare än vanlig, hederlig sockerkaka? Häromdagen prövade jag och lillan receptet. Vi hade väldigt trevligt och kakan blev femstjärnig! Ett tips är att smaksätta kakan med ekologiskt vaniljpulver (vanilla). Det ger lite extra fin smak. Precis som Castor ansträngde vi oss lite extra och serverade kakan på ett tårtpapper.

Och så lite kuriosa för retro-intresserade föräldrar: Castors kök och husgeråd är gamla och personliga på ett oemotståndligt sätt! Jag kan titta på teckningarna hur länge som helst...

5 kommentarer:

  1. Castor är en sådan stjärna! Boken där han odlar bönor ... Och den där han syr ett förkläde som blir lite för stort ...
    En annan barnbokskaka som blir fin och god är den i Totte bakar. Den har inte de mest pedagogiska måttangivelserna, men det kan man ju reda ut.

    SvaraRadera
  2. Jag och min son bakade med Castor för 15år sedan när han var i treårsåldern. Kul att favvo böckerna håller i sig. Jag och sonen älskade Castor// Camilla

    SvaraRadera
  3. Hej, hej, Jag ser att det är min gamla blogg som finns med i din blogglista. Om du vill så får du gärna uppdatera till min nya Fru Purjo-blogg, http://frupurjofixar.se/.

    Samma blogg bara ett nytt bloggverktyg. Min gamla bloggerblogg är inaktiv sedan länge så varmt välkommen till min nya aktiva :)

    SvaraRadera
  4. Åhh, jag bara älskar Castor-böckerna och min dotter med. Den senaste månaden har vi läst Castors punka säker 200 gånger - snart är våren här och vi kan ta fram cyklarna igen och då är vi väl förberedda ifall det blir punka!

    SvaraRadera
  5. Anna: Jaha, Totte bakar... den har jag inte läst. Måste bestämt leta reda på den också. Bakning och bokläsning i kombination är så utomordentligt trevligt!

    Camilla: Ja, vilken otroligt fin bok det är!

    Fru Purjo: Ja, det ska jag göra! Vad knasigt att jag missade din flytt...

    Fröken Pimpinett: Vi har "Castor syr" också! Den är så himla charmig! Vad vårigt det låter med Punka-boken, jag skulle vilja ha den om odling också!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera