lördag 10 december 2011

Pepparkaksfamilj och kristyrrecept!



En egenhet som vår familj utvecklat genom åren är att vi köper på oss nya pepparkaksmått i tid och otid. Det har lett till att vi har en ganska omfattande samling vid det här laget... Definitivt större än vad som kan betraktas som nödvändigt för en familj av vår storlek. Vi talade om det senast idag - det där att vi liksom gått och blivit uttalade samlare;) Och så kom vi på en hel rad av mått som vi bara måste leta efter... för att samlingen ska bli komplett, menar jag:)

Det senaste tillskottet till samlingen är den ursöta lådan på bilden ovan. Den innehåller en hel liten pepparkaksfamilj med mamma, pappa, syster och bror. Och de är så fina - precis så där runda som pepparkaksgubbar brukar vara i gamla bilderböcker. Jag är helt såld på dem!




Idag premiärbakade vi med de nya måtten. Och spritsade med färgglad glasyr. Så glad man kan bli av några droppar röd och blå hushållsfärg!




Vissa pepparkakor blev välspritsade - andra lite mer måttligt. Till hjälp hade vi min oumbärliga "Icing pen" - en liten minisprits som är till stor hjälp när man vill spritsa tunna linjer. Så här gör jag förresten min kristyr.

Pepparkakskristyr

2 dl florsocker
½ äggvita
några droppar ättiksprit
(hushållsfärg)

Sikta florsockret. Blanda i äggvita och ättika. Rör kristyren jämn, blank pch tjock. Tillsätt eventuellt hushållsfärg.

4 kommentarer:

  1. Vilken bra sprits och även peppisformarna i den fina burken. Kan jag få tips vart jag kan få tag i båda sakerna.
    Tack för din inspirerande blogg
    Tina

    SvaraRadera
  2. Hej, Tina!

    Både spritsen och pepparkaksformarna är tillverkade av en engelsk firma som heter Tala - serien heter "Tala retro". Har sett de fina grejorna lite här och var, dessa köpte jag i vår stad på de som förr hette domus men nu Mansion...

    Lycka till med att hitta dem - spritsen är ruskigt bra!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Underbar ask! Och jag är också en samlare som säkert har ett 50-tal formar. Men jag måste fråga hur du förvarar dem? Alla kommer ju inte i så snygga askar. Ha en fin helg! Mvh Bli rik i ditt liv!/Ann

    SvaraRadera
  4. Förvarar mina formar i Aladin chokladaskar som jag klätt med fint papper och foto på locket med vilka formar kartongen innehåller. Två lager med den tjocka "wellpappen" från chokladkartongen mellan. God Jul

    SvaraRadera