måndag 24 oktober 2011

Veckans matsedel!

Så där ja, då var den matpalneringen färdig!

Jag har roat mig med basera veckans matsedel på recept ur mitt senaste kokboksfynd (Vår Kokbok från 1959). Med andra ord fortsätter jag på husmanskost-temat även idag. (Igår skrev jag ju om brunsås...) Kokboken har visat sig vara en riktig guldgruva. Där finns hur mycket som helst som man vill prova!

Den här veckan är vi lediga från jobb och dagis - så det finns all tid i världen för att laga mat, baka och dona med saker i huset. Härligt att man får lov att ha det så ibland. Vara i hemmet. Med familjen. På heltid.

Så här blev förresten veckomenyn:

Måndag - Höstgryta med falukorv
Tisdag  - Raggmunk i långpanna med fläsk
Onsdag - Panerad fisk med potatis och remouladsås
Torsdag - Tomatsoppa med lök

Verkar så praktiskt det där med raggmunk i långpanna. Ungefär som ugnspannkaka men med potatis i... Och höstgrytan ska blir rolig att göra idag.

Lovar att lämna en rapport om något av det blir extra gott!

Ha en fin veckostart!

8 kommentarer:

  1. Raggmunkar är en favorit här hemma, men inte själva stekmomentet! Så jag håller med, raggmunkar i långpanna - vilken hit!

    Väntar med spänning på utlåtande :)

    SvaraRadera
  2. En mycket trevlig idé att publicera matsedeln! Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är svårt att komma på variationer på middagarna. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Farmor: Javisst verkar det otroligt smart att göra raggmunken i ugnen och slippa stekandet i stekpanna? Ska berätta allt om hur det gick;)

    Otaliga projekt: Vad roligt att du uppskattade det! det ska jag lägga på minnet och göra detsamma någon mer gång framöver:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Apropå matsedlar. Jag har gjort 5 st veckomatsedlar med ,dels preciserade rätter t.ex "chili con carne", men sen har jag också skrivit "fiskrätt", "kötträtt", o.s.v. Då kan man följa matsedlarna och ha ett hum om vad man ska äta samtidigt som det finns plats för nya rätter inom de olika kategorierna.Det blir lättare att handla och roligare att laga och äta.

    SvaraRadera
  5. Det hade varit trevligt att läsa vad Ni äter för mat i vardagen. Har själv väldigt svårt att komma på vad man ska laga. Jag äter inget kött och knappt mjölkprodukter men älskar husmanskosten!Väldigt lätt att byta ut produkter mot det som passar för mig, men inspirationen börjar flagna lite.. Så lite tips och råd hade vart skoj att få läsa :)

    SvaraRadera
  6. Anonym här ovan, jag har några vegetariska veckomenyer i min blogg. Mycket husmansinspirerat och en del annat.

    http://enklarejohanna.blogspot.com/search/label/veckomenyer

    Maja - den här raggmunken låter spännande (och enkel att göra vegetarisk...)

    SvaraRadera
  7. Det där med raggmunk i långpanna låter intressant. Återkom gärna med betyg på det.

    SvaraRadera
  8. Jag delar också med mig av veckans matsedel här: http://regnavdagar.blogspot.com/2011/10/vardagsmat.html

    Idag ska jag laga kålsoppa tänkte jag mig...om kålen inte har frusit i landet.

    SvaraRadera