fredag 7 oktober 2011

Uppmärksamma höstens högtider!


Idag inleds firandet av Jom Kippur en av de viktigaste judiska högtiderna. I år infaller högtiden den 7-8 oktober. Försoningsdagen, som det också kallas, är ett tillfälle då judarna ser tillbaka på de gångna året, försonas med sig själva och sina ovänner, tänker på anhöriga som avlidit, men också blickar framåt mot det nya året. Det är en så sympatisk tanke, det där med att en gång om året sträva efter försoning - en väldigt fin högtid.

Vi människor verkar ha ett behov av att få visa tacksamhet så här års. När odlingssäsongen är över kan vi äntligen pusta ut, njuta av det vi skördat och då blir det naturligt att ta sig tid att dels blicka framåt men också se tillbaka på det som varit. I Sverige har vi ju Mickelsmäss med skördefester och marknader där man visar sin tacksamhet över det man skördat, i USA firas "Thanksgiving" då tacksamheten över familjen står i centrum. Kyrkkaffe-Anna gjorde mig uppmärksam på den gamla irländska traditionen Struan bakning, då man bakar bröd av det man skördat och tackar för gåvorna genom fester och böner. Dagens datum, den 7 oktober är också "Birgittadagen", det var ursprungligen en helgdag till minne av Heliga Birgitta. Utrycket "brittsommar" (soliga klara höstdagar då sommaren tycks komma tillbaka) hänger samman med detta. De vackra höstdagarna ansågs vara en följd av heliga Birgittas förböner. 



Igår bakade jag "Challe", ett judiskt festbröd. Receptet finns hos Thea med bloggen "Söta saker". Har sneglat på det ett bra tag och nu blev det äntligen av. Jag gjorde honungsvarianten. Det blev makalöst gott, högt och fint!


Efter en lång arbetsdag är det så välgörande att få slå sig ned tillsammans kring en "festmåltid". Ibland behöver man få drömma sig bort för en stund... Eftersom brödvalet var inspiretat av Jom kippur, letade jag fram ett antal hebreiska ordspråk som jag skrev på små lappar och lade vid varje tallrik. Så fick var och en något att tänka på under måltiden.



I en skål brann sju värmeljus. (I brist på en sjuarmade ljusstake fick det duga.) Vi hade en väldigt fin stund. Tillsist somnade lillan i mitt knä, medan vi andra pratade och bredde mer lingonmarmelad på det goda brödet.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina ordspråk. Maya du är en mästare på att njuta stunder tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Vad fint Maja! Yom Kipur är en av de finaste judiska högtiderna. Vad roligt att du valde att fira den i år tycker jag. Jag borde göra det oftare men det blir inte av sedan jag inte bor hemma med pappa längre. Det är synd. Vackra citat du hittade! Blir varm i hjärtat av ditt inlägg. kram

    SvaraRadera