onsdag 19 oktober 2011

Trattkantareller - två frågor får svar!






















Jag har fått två olika frågor om trattkantareller i mailen de sista veckorna. Det där med svamplockning engagerar - det märks inte minst i genom att mitt inlägg om att torka trattkantareller är ett av Husmorsskolans mesta lästa genom tiderna...
Efter att jag svarat de som frågade kom jag därför att tänka på att detta kanske intresserar fler av er. Här kommer frågorna och svaren:

Örjan frågade så här:

En inbiten trattisplockare undrar hur förhållandet i vikt mellan färsk och torkade trattisar är? I recept står det ofta färsk svamp men det ha man ju inte hela året. Jag skulle vilja veta hur man ska räkna. Har du nån tumregel?

Jag svarade:

Själv brukar jag höfta ganska friskt när det gäller mängden torkad svamp, men om man vill vara noggrann är förhållandet det att 25 gram torkad svamp motsvarar 300 gram färsk. Så man får helt enkelt räkna om receptet utifrån de siffrorna, plocka fram hushållsvågen och väga den torkade svampen.

Katarina skrev så här:

Jag har en fundering: I så gott som alla svampböcker läser jag att man ska koka av svampen för att få bort eventuella jordbakterier. När man torkar svamp så faller ju denna procedur bort. Hur gör man då? Bakterier av detta slag kan ju ställa till en del bekymmer med magont och annat.

Mitt svar:

Jovisst bör man vara väldigt försiktig med jord på livsmedel! Det gäller ju inte minst grönsaker...

När det gäller svamp som ska torkas är jag alltid väldigt noggrann med urvalet. Jag torkar bara de exemplar som är rena och fina och möjliga borsta av. Och så "snoppar" jag av nederdelen som stått i marken. Jordiga/vattninga exemplar sorterar jag bort... Det går ju bra när det gäller trattkantareller eftersom man oftast hittar stora mängder av dem. Man ska också vara uppmärksam på svampar som inte ser ut att torka bra, och plocka bort dem. De brukar bli kolsvarta med en gång och se lite sladdriga ut.
Har aldrig haft problem med magont/magsjuka och jag har ändå torkat och ätit torkad svamp i många år. Så det verkar funka:)

Någon annan som har något att tillägga på det här området?

2 kommentarer:

  1. Sen brukar man ju tillaga den torkade svampen innan man äter så då dör väl bakterierna då om de inte gjort det förut?

    SvaraRadera
  2. kan bara hålla med dig - är oxå väldigt noga med att bara torka ¨perfekta¨svampar - sen brukar jag göra svampmjöl av större ¨träigare¨ men ändå oangripna svampexemplar (oftast soppar)- torkar som vanligt å mixar i matberedare - mkt gott i sås!

    SvaraRadera