tisdag 25 oktober 2011

Symöte - Strumpstickning!






















Hej, syföreningsmedlemmar och andra handarbetsvänner!

Av allt handarbetande som man kan ägna sig åt så undrar jag om inte strumpstickning är det mest innerliga? Det är så grundläggande det där med att vilja värma någons fötter. Alla som någonsin frusit om fötterna vet ju hur skönt det är att dra ett par raggsockor på sig och känna hur värmen kommer tillbaka, och att då få vara den som erbjuder den här möjligheten är fint... Att sticka strumpor är att rusta sig inför vintern samtidigt som man månar om sina nära och kära!

Dessutom finns det få saker som är så hemtrevligt som klirret av strumpstickor. I alla fall tycker jag det!

Jag har inlett höstens strumpstickning med att par små röda julstrumpor som min dotter ska få. De är av den här modellen - så söta! En slags finstrumpor med hålmönster som passar extra bra i lackskor, men de är samtidigt varma eftersom jag stickar dem i babyull. Dessutom fick jag tillfälle att lära mig en ny teknik. Baksidan av hälen stickas lite speciellet, man lyfter varannan maska och stickar varannan. Då blir det extra tjockt och slitstarkt. Väldigt smart! Alltid så roligt att lära sig nya saker:)

Hur går det för er andra med handarbetandet? Lämna gärna en länk till ert syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

11 kommentarer:

  1. Sockorna blir jättefina. Röd är en härlig färg. När jag har stickat klart min tröja ska jag försöka sticka ett par sockor.

    SvaraRadera
  2. Kul att du nämner just strumpstickning, på besök hos min farfar i helgen visade han ett par enorma sockor stickade av hans mormor (kan bara tänka mig hur länge sen det var, farfar är 93 år idag) Självklart var garnet spunnet från fåren på gården, det såg ut som han tyckte jag var konstig som frågade... Jag ska visa dem i något inlägg så småningom.

    Jag har ingen länk idag, det är ju lite svårt så här innan jul när man inte vill visa det som ska bli julklappar, däremot kan de som vill få se ett helt igenom återbrukat fågelbord jag och somen har gjort.

    Ha en fin dag alla!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig färg sockorna får!

    Jag delar med mig av senaste uppgiften i hantverkskursen i mitt sista symöte. För jag har tyvärr inte tid längre att vara med i syförening. Det har varit jätteroligt att vara en del av det här och jag önskar dig Maja och alla andra medlemmar stort lycka till med alla era kommande projekt och alla tänkbar lycka i livet!
    / Erika

    SvaraRadera
  4. Jättefina sockar och visst känns det liksom extra "omtänksamt" att sticka just sockar för att värma frusna små fossingar!?

    SvaraRadera
  5. Superfina!
    Jag har stickat en del "vardagssockor", bl.a. av upprepat garn, medan jag väntat på min tröga dator. Var riktigt kul i vintras att kunna sända 2 par till en "bloggis" som jag läst fryser mycket!
    Och jag har funderat på lite tunnare, mer typ strumpor, bl.a. av ett underbart naturfärgat garn jag fått.
    Inlägget idag visar en sjalidé och en sak jag kanske kommer be om assistans med...

    SvaraRadera
  6. Håller på med mitt återanvändande.Denna veckan inneskor av fleece och mössor invändigt fodrade med plysch.Bilder i bildspel. Vill ni se närbilder på detaljer får ni gå in under kategorin kläder.

    SvaraRadera
  7. jahaja, detta glömde jag tydligen helt bort igår. Så kan det gå. Fina saker ni andra har knåpat ihop tycker jag. Jag är tillbaka igen nästa vecka.

    kram kram

    SvaraRadera
  8. Hej Maja och alla ni andra. Jag skulle gärna vilja vara med i cyber syföreningen. Jag bloggar under namnet anniegumman. www.anniegumman.blogspot.com Älskar garn och pyssel, mest stickar och virkar jag. Jag gillar även att laga mat och baka vilket kommer väl till pass eftersom jag jobbar deltid som matdemonstratör/inspiratör.

    SvaraRadera
  9. Johanna: TACK!

    Fia: Vad roligt att du också ska sticka sockor!

    Elin: Nej men vad roligt med din farfars sockor! Ja, det är lite klurigt när man inte kan visa upp de man har för händerna eftersom det är hemligt;)

    Erika: Tusen tack för all inspiration du delat med dig av! Och lycka till med det du företar dig - du också! KRAM!

    Gerda-Thyra: Ja, precis så är det!

    Eva: Datasockor låter väldigt smart och tidsekonomiskt;) Fint att du delar med dig av dem sedan också!

    Ewa: Alltid spännande att se vad du hittat på för fiffigt!

    Dorro: Välkommen nästa vecka!

    AnNie: Du är hjärtligt välkommen in i föreningen Annie! Vad roligt att du vill vara med oss. Låter som att du har mycket inspiration att bjuda oss andra på:)

    SvaraRadera
  10. Hej
    Tack för en trevlig och inspirerande blogg. Jag skulle gärna vilja vara med i syföreningen och skriver skriver på min blogg om saker jag syr, virkar, bakar och pysslar (mycket till barnen. Länken hamnade visst lite fel uppe bland veckans bidrag

    Trevlig helg
    Mia

    SvaraRadera