söndag 9 oktober 2011

Söndagssammanfattning: Årets alla äppelrecept i ett enda inlägg!

Förra året gjorde jag ett inlägg där jag sammanfattade säsongens "äppelaktivitet". Det är ganska bra att ha allt samlat på ett ställe om man står utan idéer med en hink äpplen...

Jag tänker inte vara sämre i år så: Varsågoda, här kommer Husmorsskolans söndagssammanfattning av 2011:s alla äppelrecept!


















Jag gjorde äppeldricka av fallfrukten. En enkel variant där rivna äpplen får dra i en skål med vatten över natten, efter att vätskan silats röres socker i och så hux flux har man gjort världen godaste äppeldricka. Flaskorna prydde jag med hemgjorda etiketter. Äppeldrickan serveras med fördel både kall (som måltiddryck) eller varm (som utflyktsdryck eller kvällsmys). Man kan också göra äppelgelé av den. Det gjorde jag när jag var färdig med att ta vara på den övriga äppelskörden.


















Jag gräddade äppelplättar...


















...och bakade saftigt äppelbröd.


















Jag torkade äppelchips och gjorde eget äppel- och citronte.


















Jag kokade äppelmos i parti och minut.













Vanligt, en variant med smak av kanel och en annan där jag blandade äpplen och plommon.













Jag bakade flera äppelpajer: Bettys äppelpaj (en amerikansk äppelrik paj med lock), Bittes äppelpaj (en knäckig och lättgjord paj) och så en förenklad variant av det tyska bakverket Apfelstrudel.













Dessutom stickade jag hålmönstret "Apple Tree Leaves".

Det blev en fin äppelsäsong och nu ser jag fram mot en vinter med äppelmos i källaren och äppelkyftor i frysen.

Ha en fin söndag!

2 kommentarer:

  1. Oj, vad du gjort mycket av dina äpplen! Jag har bara svängt ihop några pajer och en apfelstrudel... Men jag har vinterfrukt kvar på träden så jag kanske hinner göra lite äppelmos iaf, för det längtar jag efter :)

    SvaraRadera
  2. På landet: Det var väl inte så illa med pajer och Apfelstrudel:)

    Ja, äppelmos är bäst!!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera