onsdag 19 oktober 2011

Nytt mönster: Lilla Lisa - stickad blöjbyxa med virkad volangkant!



Idag är det lite extra roligt att blogga! Jag har nämligen äran att presentera en alldeles ny design som jag jobbat med den senaste tiden. "Lilla Lisa" heter mönstret!  En stickade blöjbyxa med virkad volangkant, perfekt att använda som överdrag till tygblöjor eller som "finbyxa" på en bebis med engångsblöjor.

Blöjbyxorna är tänkta att passa från det att man är nyfödd och upp till ett år. På en nyfödd bebis blir de naturligtvis lite stora, men fördelen är att de värmer skönt över rygg och mage.


Som vanligt har jag låtit mig inspireras av barnkläder från svunna tider. I vår familjs ägo finns en bild på min pappa som lill-liten. Där bär han ett par hängselbyxor med en liknande sidknäppning som den jag använt i min modell. Jag har alltid tyckt att de där byxorna var så söta... Och så kom jag att tänka på att en liten volang skulle göra den där "luckan" ännu finare. För volanger är ju faktiskt alltid fint!

Jag har stickade byxorna i mitt favoritgarn "DROPS Merino Extra Fine". Det gör sig så bra i barnkläder! Den gula, härliga nyansen är ny för i höst. Det var roligt att få göra någonting gult igen. Jag blir alltid så glad av den färgen!

Modellen stickas i ett stycke, som kompletteras genom att man plockar upp maskor kring benen och stickar en resår samt virkar en volangkant längs med sidöppningen.



Mönstret är gratis precis som mina tidigare modeller "Värma Liten-hättan" och "Värma Liten-västen". En annan nyhet är dock att jag valt att lägga upp mönstret som PDF-fil i Ravelrys databas. Klicka här för att komma till mönstersidan där du gratis kan ladda ner "Lilla Lisa". Du som stickar får gärna rapportera till mig hur mönstret fungerar och naturligtvis fråga mig om hjälp om något är otydligt!

Vet ni förresten varför modellen fick heta just Lilla Lisa? Jo för att min lillasyster heter Lisa och när jag stickade byxorna tänkte jag mycket på henne och hur hon var som liten... (Gullig såklart!)

Så Lisa: Det här mönstret tillägnar jag dig!






















Hoppas att mönstret kommer till användning! Trevlig stickning önskar jag er!

14 kommentarer:

  1. Supersöta blöjbyxor! Jag använde tygblöjor till min lilla tjej och blöjbyxor i ull var överlägset bäst utanpå blöjan. Varmt och skönt och aldrig vått..

    SvaraRadera
  2. Åh, det var länge sedan jag såg något så sött! De här ska jag absolut sticka till min bebis :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Fina! Fast själv har jag inte vågat mej på ullbyxor, tycker de verkar krånligt att kura m.m. Pockets är helt klart favoriten här :-)

    SvaraRadera
  4. Åh Maja, så fina små byxor! Känner mig väldigt hedrad av att du döpt dem efter mig :-) Många kramar från lilla Lisa ;-)

    SvaraRadera
  5. Maja du är så häftig med alla dina idèer. Roligt att återkoppla till det som varit. Börjat sy barnkläder igen, letade upp mönster på barnplagg jag sydde för cirka 30 år sedan. En del kommer jag att återanvända.

    SvaraRadera
  6. Farmor: Tack, vad roligt att du gillade dem!

    Ida: Roligt att höra att det funkade bra för er! Jag har hört att ull ska vara väldigt bra för blöjbyxor...

    Elin: Nej men så roligt att du tänker sticka dem!

    Gerda-Thyra: Tack för att du tyckte det:)

    Stina: Faktum är att jag inte använde tygblöjor till min dotter. Kom likson inte att tänka på det då... Så jag har ingen egen erfarenhet. Fick bara ett infall att designa ett par blöjbyxor och har läst om att ull funkar bra.

    Heléne: Å, tack!

    Lisa: Vad roligt att du tyckte om dem! Många kamar till dig också, lillasyster:-)

    Ewa: Tack för fin "påhejning". Kul att du kommit igång med att sy barnkläder av gamla mönster. Linneklänningarna du hade gjort var väldigt fina!! Blir spännande att se vad du hitar på framöver...

    Hälsningarna från Maja

    SvaraRadera
  7. Oh, vad söta! Och vilken glad och fin färg. Jag blir sugen på att göra något liknande, fast virkat, till vårt barn, men just nu har jag tusen planerade projekt på rad, så det får nog hamna en bit bak i kön.

    SvaraRadera
  8. Det där är ett bra mönster.Stickade liknande modell förra året,dom reste vidare till Lettland via Stickhjälpen.Men dom var utan knappar.Gulligt med den lilla volangen.

    SvaraRadera
  9. Tack för mönstret! Jag lärde mig sticka runt nyår och har bara stickat en mössa tidigare innan jag gav mig på det här mönstret. Det blev faktiskt himla bra även om man såklart ser att jag är nybörjare. Det enda jag funderar på så här i efterhand är beskrivningen av resåren. När jag följde mönstret på resåren upptill så blev det mosstickning och inte resår. Jag gjorde annorlunda på benen och då blev det resår. Skall inte alla varv vara *1 r, 1 a* eftersom det är jämnt antal maskor?

    Återigen, tack för ett himla bra mönster! Jag skall sticka ett par till blöjbyxor snart.

    SvaraRadera
  10. Hej, hur kan jag se mönstret på de underbara bläjbyxorna? Jag hittar det ingenstans.

    SvaraRadera
  11. Jag hittar heller inget mönster????

    SvaraRadera