lördag 1 oktober 2011

Liten och lätt - sticka nya babymössan!


Liten och lätt - så kan man beskriva mössmodellen som jag fick för mig att sticka upp häromkvällen. Såg en liknande mössa i en amerikansk tidning för ett tag sedan. Egentligen är den så enkel att en beskrivning kanske är överflödig? Det är ju liksom bara räta och aviga varv i ett rakt stycke... Men om det nu skulle vara så att någon av er inte tänkt på att man kan göra så här, så bjuder jag på mönstret för säkerhets skull! Kan vara ett lagom helgprojekt för den som vill!

För Värma liten-vänner kan ju en sådan här modell bli ett fint tillskott till mönstersamlingen. Och är det någon av er som funderar på att sticka ett litet höstset till någon nordisk baby kan ju mössa lätt kompletteras med en enkel halsduk i slätstickning som randas med rätstickade ränder.


Liten och lätt - bebismössa på strumpstickor

50 gram garn (jag stickade med Revive från Rowan)
1 uppsättning strumpstickor i passande grovlek för garnet

Storlek: 0-3 månader

Mössans omkrets ska vara 33 cm. Beroende på vilket garn du stickar med - lägg upp det antal maskor som behövs för att få rätt mått. För mig innebar det 70 maskor på sticka 4.5 mm.

Dela upp maskorna mellan fyra av strumpstickor. (Var försiktig så att maskorna inte vrider sig!) Placera en markör i början av varvet.

*1 varv räta maskor,
1 varv aviga maskor*
Upprepa från * till * ytterligare 2 gånger.

*Sticka  5 räta varv
Sticka 1 avigt varv
1 rätt varv
1 avigt varv*

Upprepa från * til * ytterligare 4 ggr.

1 rätt varv
1 avigt varv
Maska av.

Lämna en garnända att sy ihop mössan med. "Rynka" toppen genom att sy upp och ner runt mösskanten längs mitten av den rätstickade randen högst upp. Dra ihop toppen. Sy igenom den ett par gånger och fäst sedan tråden.

(Om man är nybörjare och ovan vid strumpstickor kan mössa stickas som en fyrkant på raka stickor. Då stickar man alltså fram och tillbaka istället för runt. Nackdelen med detta är att mössan får en söm bak. Så här gör man då:

6 varv rätstickning

*4 varv slätstickning
4 varv rätstickning*

Upprepa från * till * ytterligare 4 ggr.

6 varv rätstickning.
Maska av.

Sy ihop mössa i sidan. Rynka toppen enligt beskrivning ovan.)




5 kommentarer:

  1. Mitt helgprojekt denna veckan är att få några av alla mina påbörjade stickningar färdiga, bla 5timmarskoftan. Men det kommer ju flera helger som tur är. Den mössan var såå söt! =)

    SvaraRadera
  2. Tack för en inspirerande blogg! :) Finns det något lätt sätt att göra mössan i en lite större storlek? /Anna med 7-veckorsbebis

    SvaraRadera
  3. Lowella: Låter som ett bra sätt att använda helgen - att avsluta påbörjade projekt! Hoppas att du lyckades:) Kul att du gör en 5-timmarskofta!

    Anna: Tack! Javisst finns det det! Mössan är väldigt lätt att förstora: Gör omkretsen lite större än 33 cm - dvs lägg upp fler maskor. På garnbanderollen som sitter kring ett garnnystan kan man läsa vilken stickfasthet garnet har. Där står det hur många maskor som krävs för 10 cm. Låt säga att du vill göra mössa 35 cm istället för 33 - då tar du det antalet maskor * 3.5. Naturligtvis spelar det också in hur hårt/löst man stickar och hur stretchigt garnet är... Vill man göra mössa längre "högre" så att den går ner ordentligt över öronen är det bara att lägga till en extra mönsterrepetition. Hoppas att du förstår min förklaring? Vad roligt att sticka till en egen "7-veckors"!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen! Jag tror att jag ska göra ett försök. /Anna

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Har precis lärt mig att sticka. Började med halsdukar och strumpor och tänkte nu pröva att sticka denna mössa :) Jag undrar dock om jag kan få lite mer beskrivning gällande "avmaskningen" ? Sticka dubbla maskor på varje ny sticka vartannat varv? Hur många maskor skall vara kvar innan man syr i hop? etc
    På förhand tack :D
    Hälsningar från Rebecca

    SvaraRadera