onsdag 12 oktober 2011

Höstpyssel: Gör en krans av löv!

När jag hämtat lillan på dagis och cyklat hem brukar vi alltid tillbringa en stund i trädgården innan vi går in. Att klättra i äppelträdet är det som lillan gillar mest, men ibland "går hon med på" andra aktiviteter också. Det finns så mycket att upptäcka och förundras av i en trädgård. Särskilt nu när färggranna höstlöv täcker gräsmattan...

Igår gjorde vi en lövkrans. Det gick till så att lillan trädde löv på en ståltråd medan jag hämtade löv. En fullt rimlig arbetsfördelning, tyckte i alla fall en av oss;)









Den grå alpaca-koftan med duffelknapparna har hängt med ett tag nu. Ärmarna börjar nästan bli lite korta... Men tänk vad bra den värmer i höstkylan ändå!






















När lillan var färdig med löven fäste jag bara ihop ståltråden till en krans och vips hade en höstprinsessa gjort entré!

8 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Och varför inte sen hänga upp den som prydnad på dörren? Fint sätt att ta vara på alla fina höstfärger :)

    SvaraRadera
  2. Det var ju en bra idé! Tänkte på samma som ovanstående, det borde ju vara jättefint som dörrkrans också :)

    SvaraRadera
  3. Så härligt med en höstkrans! Det gäller ju att passa på att njuta av det vackra med hösten ibland också.

    SvaraRadera
  4. Gör alltid dörrkransar på hösten. För att bevara lövens vackra färger doppar jag dom snabbt i varmt smält vitt stearin. Speciellt asp- och eklöv dom har stjälk som man kan hålla i när man doppar.

    SvaraRadera
  5. Fin inspiration! Ska ta med mig det i bakhuvudet under helgen och se om barnen blir sugna på att pyssla :)

    SvaraRadera
  6. Oj vad glad jag blev av inlägget. Höstigt härligt och inspirerande!

    Och så ville jag sticka med insåg jag. Mönstret fann jag, i åldern 10 år. Hur har du gjort för att anpassa storleken till din dotter?

    SvaraRadera
  7. Alla: Javisst kan man använda den som dörrkrans sedan! En väldigt bra idé. kul när man hittar sådana här enkla barnpyssel som blir något fint och användbart!

    Marie: Vad roligt att du blev inspirerad!

    Det funkade faktiskt att förminska mönstret bara genom att sticka den med ett tunnare garn och tunnare stickor. (Läs mer om de detaljerna i mitt inlägg om koftan, eller på Ravelrysidan.) Sedan justerade jag längd på koftan och ärmlängd efterhand. Då hamnade jag på 3-4 år. Det var inte svårt alls! Sticka, vet jag! Koftan är så fin!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  8. Tusen tack för råd och dåd! På lunchen ska jag rusa till garnaffären!

    Och så blir jag så sugen på nån fin lite rutig kort klänning att ha till lillasyster här (om du har tips på någon fin så berätta!!). Både symaskin och stickor får tas fram tror jag bestämmt!

    Hälsar Marie, yrkesarbetande men med en liten husmor i sig. :-)

    SvaraRadera