torsdag 6 oktober 2011

Blanda din egen blåbärsmüsli!


Min svärmor gör världens godaste müsli. Jag vet inte riktigt vad som gör det, men så är det bara!


Förra helgen när vi var på besök hos henne passade jag på att fråga efter receptet. Då fick jag med en gång den finurliga formeln som hon använder sig av. Müslin rostas inte i ugnen - allt man behöver göra är att blanda samman ingredienserna och lägga i müslin i en burk. Kan det bli enklare än så?

Vinsten med hela företaget är att man enkelt och billigt får en müsli som är både nyttig och god - utan en massa socker som man ändå inte har bett om...


Monikas Müsli

1/3 havregryn
1/3 rågflingor
1/6 havrekli
1/6 linfrö
       krossade linfrön
       skalade sesamfrön
       solrosfrön

(Det kan vara lagom att låta 1/3 motsvara 0,5 liter.)
      
Jag tillsatte dessutom en påse torkade blåbär (70 g) - en nyupptäckt favorit. De där blåbären är söta och sega, lite som korinter men med blåbärssmak. Ruskigt goda!






















Passande nog hamnade min nyblandade müsli i den stora fina glasburken som vi fått av svärmor. Jag kan avslöja att en avsevärd mängd redan hade gått åt när jag fotade burken... Men vad var det jag sa? - Det här ÄR världens godaste müsli!!!

2 kommentarer:

  1. hei Maja! Den så god ut :) Hvor kjøper du tørkede blåbær? Av hvilket merke? Tror ikke jeg har sett det i butikken her. Men da får jeg kanskje se etter det neste gang vi er i Säffle? :)

    SvaraRadera
  2. Hej, Åshild!

    Jag köper de torkade blåbären på Ica, de ingår i deras produktserie "Gott Liv": http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/Vara-egna-varumarken/Vara-egna-varumarken/ICA-Gott-liv/

    Blåbären är verkligen supergoda!!! I helgen tänker jag prova att baka med dem - återkommer till det i ett inlägg sedan.

    Så roligt att du är i Säffle ibland! Det ligger ju ganska nära Arvika:)

    Ha det fint!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera