fredag 21 oktober 2011

Baka knapriga cornflakeskakor!


Förra helgen provade jag och lillan ytterligare ett nytt recept. (Ni minns kanske "Drakkakorna" vi bakade för ett par veckor sedan.) Hittar man bara enkla recept är bakning något av det roligaste man kan göra tillsammans med sitt barn!

Cornflakeskakor kräver ingen ugnsanvändning, men däremot ska chokladen smältas över vattenbad - resten av momenten är barnvänliga.


Varje gång vi bakar något som kräver formar är det lillans uppgift att välja formar ur "kakburken". Sedan placerar hon nogsamt ut dem, en efter en. Det är så härligt att se hennes koncentration när hon plockar isär de tunna formarna. Den här dagen föll valet på den röd och vit-rutiga modellen. Fint, eller hur?
















Knapriga Cornflakeskakor

55 g smör
4 msk ljus sirap
100 mjölkchoklad delad i bitar
70 g cornflakes

1. Lägg smöret, sirapen och chokladen i skålen. Ställ skålen över en kastrull med vatten.
2. Värm upp smöret så att sirapen, chokladen och smöret smälter. Rör om väl så att allt blandas ordentligt.
3. Tillsätt cornflakesen i smeten. Rör om.
4. Skeda försiktigt upp i pappersformarna.
5. Låt stå i kylskåpet en timme så att de får stelna.
6. Njut av de underbart goda kakorna!

Kanske något för fredagsmyset, eller vad säger ni? Kakorna blir ju lite som hemgjort godis! Chokladsmeten är farligt god - ungefär som chokladkola... Jag rekommenderar verkligen dessa!

Ha en fin fredag!

5 kommentarer:

  1. Min mormor gjorde några liknande kakor när jag var liten, men med mörk choklad. Jätte goda!

    SvaraRadera
  2. Åh, va gott! Jag brukar baka en liknnande variant till Jul, men dom passar ju året om.

    SvaraRadera
  3. Det enklaste är oftast godast! Ett litet tips, blanda i lite jordnötssmör och det blir snickerskakor. Så GOTT!

    SvaraRadera
  4. Linda: Ja, mörk choklad blir förstås också en höjdare!

    Nazima: Kan tänka mig att de gör sig bra som julkakor... De blir ju lite godisaktiga!

    Helena: Nej men tack, vilket bra tips! Det ska jag lägga på minnet och testa nästa gång vi bakar de här kakorna:)

    SvaraRadera
  5. Går de att frysa dessa? Eller hur länge är "bäst före datumet" tror du?

    SvaraRadera