söndag 30 oktober 2011

Baka afrikansk fruktkaka!















Här kommer en trött och lycklig söndagshälsning från mig! Det har varit en händelserik helg med stickdagen igår och en hel massa andra trevliga saker idag... Stickdagen blev helt underbar - precis så där som vi hade hoppats på, vi som planerade den! Handarbetarna var många och entusiastiska, tebuffén var fantastisk med olika sorters Rooiboste och det ena bakverket godare än det andra, Kyrkkaffe-Annas föredrag var intressant och inspirerande, Kerstin från syföreningen var klädd i afrikansk klänning och hade gjort det så fint med allt hon bakat och stickat! Dessutom skänkte garnbutiken "Fantasy" massor av fint ekologiskt bomullsgarn som alla ivriga stickare kunde sätta igång att omvandla till söta små babykläder! Vi hade turen att få besök av Arvika Nyheter som gjorde ett reportage om dagen. Roligt var också att en bloggläsare från Karlstad dök upp!



















Ja, det var en fröjd både för själ och händer - jag är så glad att det här blev av! Och tacksam för att så många människor kom och ville vara med!

Det gav förstås mersmak. Så vi kommer att försöka anordna en liknande träff i mitten av januari. Ser redan fram mot den:)

Innan jag gör kväller vill jag bjuda er på ett recept. Fruktkakan med fikon, russin och nötter bakade jag till stickdagen och den blev ovanligt god. Ni måste bara prova den! Så till er som vill skapa lite afrikansk stämning sådär i vardagen: Nu har ni chansen! Varför inte ordna er egen stickträff? Bjud hem en kompis och bulla upp med Rooiboste och fruktkaka, och sticka en liten babymössa eller två. Trevligare än så kan man knappast ha det:)

Afrikansk fruktkaka

200 g smör
2 ½ dl socker
3 ägg
3 + ½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 dl grovhackade mjuka fikon
1 dl gula osvavlade russin
1 dl grovhackade valnötskärnor

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Smörj och bröa en rund sockerkaksform.
3. Rör smör och socker poröst med elvispen. Vispa i ett ägg i taget på medelhastighet.
4. Blanda vetemjöl och bakpulver noga. Rör ner blandningen i äggsmeten.
5. Lägg nu frukt och nötter i plastpåsen tillsammans med ½ dl vetemjöl.
6. Håll ihop påsen och skaka om ordentligt.
7. Vänd ner frukten i kaksmeten och fördela den i formen.
8. Grädda i nedre delen av ugnen i ungefär 1 timme.

Helst ska kakan både svalna och stå till sig över natten innan den blivit så saftig som den ska vara. Förvara kakan i folie med en plastpåse om - då håller den sig länge utan att bli torr. Fruktkakan kan också frysas och håller sig då i minst 3 månader.

3 kommentarer:

  1. Vad härligt ni verkar ha haft det!

    Jag tänkte fråga dig, och alla läsare här, om ni har något tips på en stickbeskrivning på en sjal? Min farmor fyller år om några månader och jag tänkte jag skulle sticka en sjal till henne. Men jag är inte allt för duktig på att sticka. Har mest gjort halsdukar och sockor innan. Men om ni har något tips på en beskrivning som inte är allt för komplicerad skulle jag bli glad. :)

    /C

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för en helt osannolikt fin lördag, Maja! Vilken lysande idé, och så fint genomförd på alla olika sätt. Hälsa Kerstin!

    SvaraRadera
  3. Cornelia: Kanske någon av dessa tre kan passa?

    http://husmorsskolan.blogspot.com/2011/04/symote-tre-olika-satt-att-sticka-en.html

    De är ganska enkla att göra alla tre modellerna! Lycka till!

    Anna: TACK, själv Anna för allt du bidrog med! Det var så väldigt roligt att du kom och var med!

    Gissa vem som flätat vidare på korgen idag? Och dessutom lyckats "smitta" Johanna som också vill lära sig nu;)

    Hälsar Maja

    SvaraRadera