fredag 30 september 2011

Koka lingonmarmelad med smak av vanilj och kumquat!


Hej - trevliga och generösa läsare! Tack för alla intressanta tips och idéer som ni delar med er av i kommentarsfältet. Jag lär mig en massa och har väldigt roligt under tiden:)

Igår hade jag nog en av årets husligaste dagar hittills! Efter förra helgens "hembesök" hade jag med mig ett antal spännande recept som jag hittade i mammas receptsamlingar. Med dem som inspiration ställde jag mig vid grytorna och blev kvar där till långt in på kvällen... Måste väl erkänna att jag gjort roligare saker än att diska den där sista syltkastrullen, men på det hela taget var det en härlig dag! Radion bjöd på en massa intressanta program och genom fönstret såg jag en strålande glad lillan som hjälpte sin pappa att höststäda i trädgården. Sämre kan man ha det;)

Av lingonen som jag plockade i söndags kokade jag marmelad. Lingonmarmeladen var ett eget litet experiment med vanilj och den pektinrika frukten kumquat som smaksättare. Det blev väldigt gott! Tycker om smaken av de kärva lingonen i kombination med den milda vaniljen... Dessutom kändes det roligt att för en gång skull göra något annat av lingonen än "bara" sylt (vilket ju i och för sig också är underbart gott).


Majas lingonmarmelad med vanilj och kumquat

2 liter lingon
1 vaniljstång
4 kumquat
2 dl vatten
1 påse gul Melatin pektinmedel (40 g)
8 dl socker

Blanda bär, vatten, halverade kumquat och vaniljstången uppskuren på längden i en kastrull och koka ca 10 minuter. Plocka upp vaniljstången och skrapa ur vaniljkornen ner i marmeladen. Lägg tillbaka vaniljstången, men ta upp kumquaten och kasta den efter det här första koket. Rör ned pektinmedlet och koka kraftigt i en minut. Rör ned sockret och koka kraftigt ytterligare en minut. Skumma ytan. Ös upp marmeladen i steriliserade glasburkar. Förvara i kyl.

Så här såg det ut i lingonskogen förra söndagen när bären plockades:
























Det är någonting så sällsynt lugnande med lingonplockning. Varje gång jag böjer mig ner över en ny tuva får jag kontakt med tidigare sensomrar då jag gjort detsamma. Precis som en lång rad kvinnor och män före mig... Det känns rogivande och trösterikt.

Önskar er en fin helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar