fredag 3 juni 2011

Koka rabarbersoppa!



Med risk för att vara tjatig delar jag med mig av ytterligare ett rabarberrecept! Ni vet ju redan att jag är en riktig rabarberälskare och då gäller det att passa på så länge rabarbersäsongen varar. I helgen prövade jag för första gången att koka rabarbersoppa. Resultatet blev en läskande och frisk sommardessert!

Rabarbersoppa

4 rabarberstjälkar
1 dl strösocker
1 vaniljstång eller 2 tsk vaniljsocker (eller 1 tsk ekologiskt vaniljpulver)

Ansa och skär rabarbern i bitar. Lägg ned i en kastrull och strö över socker och delad och urskrapad vaniljstång eller vaniljsocker/vaniljpulver. Fyll på med ca 5 dl vatten så det täcker och koka tills rabarbern är riktigt mjuk. Låt dra och sila sedan bort rabarbern. (Jag silade i en vanlig hushållssil. Om man vill ha en helt klar soppa kan man sila genom kaffefilter eller saftsil. )

Rabarbersoppan kan till exempel avnjutas ljummen med en klick kesella, eller iskall i vackert glas med en mandelskorpa till. Om värmen håller i sig borde det senare alternativet vara ett lyckat val!

Önskar er alla en riktigt trevlig helgdag!

3 kommentarer:

  1. Du har väl prövat att göra rabarbersaft! Det är riktigt gott i sommarvärmen :) Jag har ett recept på rårörd saft som du hittar här: http://thenorp.blogspot.com/2010/06/rarord-rabarbersaft.html

    Skulle förresten bli jätteglad om du kunde tipsa om lite olika sticktekniker! Har försökt googla men inte hittat nåt mer än mosstickning.

    Hälsningar från Karina!

    SvaraRadera
  2. Hej, Karina!

    Tack för tipset! Visst har jag gjort rabarbersaft tidigare (brukar göra den i min Saft-Maja) men aldrig rårörd. Det låter väldigt spännande!

    Roligt att du frågar om det där med olika sticktekniker... har faktiskt haft en tanke om att göra ett sånt inlägg min inte kommit till skott. Nu blev jag inspirerad att ta tag i det! Håll utkik så kommer det framöver!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Har nu kokat rabarbersoppa efter att ha hittat ditt recept. Tack! Ser fram emot fler husmorstips med rabarber.

    SvaraRadera