måndag 7 februari 2011

Titta in i mitt kök, del 2!



Välkomna till en ny vecka på Husmorsskolan!

Först några ord om söndagens fina sockerkakskalas: Vad roligt det känns med alla spännande recept i länklistan som bara väntar på att prov-bakas... Ett varmt tack till alla er som bidrog med recept och sockerkakstips!

Här kommer en liten fortsättning på serien med inlägg om vårt kök. Del 1. hittar du här! Idag tänkte jag ägna mig åt detaljerna. De där små delarna av helheten som man allt för sällan stannar upp och njuter av... Som ovan: Burkar, kakformar och kastruller på rad i en av köksöns två rostfria hyllor.



Den virkade burkhättan jag gjorde förra året. Mönstret hittar du här!



Min fina-fina radio.



Espressomaskinen var en 30-årspresent från min man. Åh, vad mycket glädje jag har haft och har av den! Ovan skymtar den Röda Claran.


Köksklockan är en annan favorit. Fick den i julklapp av min man för något år sedan. Den cremégula skönheten dras upp med nyckel och har ett inbyggt tidtagarur. Hur kan man annat en tycka om en sådan manick?





Högskåpets gångjärn och skafferinyckeln...



En av sticklingarna jag nyss satt i jord. (Ja, jag vet att det är lite för tidigt men mina pelargoner brukar klara av det mesta;) Det är en "Mårbacka". Bor man i Värmland så är de ju nästan obligatoriska...


Alla viktiga bakredskap samlade i en och samma portugisiska kruka. En planta rosmarin skymtar i bakgrunden.



Och så avslutningsvis en skymt av den stora märkduken som min mormor har sytt. Jag tröttnar aldrig på att stå och beundra den...

Jag önskar er alla en bra start på den nya veckan!

6 kommentarer:

  1. Ett fantastiskt mysigt kök du har.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du tycker det, Maria! Jag trivs som fiksen i vattnet i det;) Kram fr Maja

    SvaraRadera
  3. Å vad jag tycker om din blogg, jag har suttit och läst igenom nästan hela denna helgen! Så många fina saker, jag minns från min farmors kök och så många och kloka tankar som du har. Du har fått en trogen läsare här och nu.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Anna-Karin: Åh, vad det värmer att höra det! Så roligt att du har glädje av min blogg... Det är sådant som gör bloggandet värt mödan!
    Kram fr Maja!

    SvaraRadera
  5. Härligt att få titta in i ditt kök. Vad fint du har det, så inspirerande. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  6. Massor av fina bilder! Det är ju faktiskt detaljerna som gör det. Och de ska man njuta av! ;)

    SvaraRadera