lördag 26 februari 2011

Brodera en gul liten fågel!



I natt vakade jag över lillan som hade feber och hosta. Eftersom jag inte själv hade någon ro att sova, utan ville finnas till hands så länge febern var hög var jag tvungen att sysselsätta mig med något. Så jag sydde klart den här gula fågeln som jag påbörjade häromdagen. Fåglar är speciella. De bär så mycket symbolik - frihet, oberoende, men också ensamhetens vemod. En liten fågel på en kvist kan föra tankarna till bekymmerslösa sommardagar, men likväl påminna om den lillas utsatthet.


Jag fann en samling underbara korsstygnsmönsterMartha Stewarts hemsida. Djur, vardagsföremål och ett alfabet. Alla är de enfärgade och så vackert formgivna. Jag förstod med en gång när jag såg dem att dessa måste jag sy! Och först ut blev den här fågeln. Jag gjorde den ockragul, precis som orginalet. Det här att motivet är enfärgat är både härligt för att det går så lätt - bara sy och sy med samma färg, men också för att det ger en sådan tyngd åt bilden. Ja, jag blir faktiskt lite tagen av den här fågeln. Den talar till mig:)

Inspirerad av förlagan monterade jag broderiet i en "sybåge", alltså en sådan som man egentligen använder för att spänna väven medan man syr. Jag brukar köpa sådana så fort jag springer på dem på loppis, för jag tycker att de är så vackra. Naturligtvis praktiska när man broderar också! Men nu får en av dem bli ram till den gula fågeln. Jag tycker att det blev fint! Väldigt lätt att göra monteringen också!

Jag hade ingen riktig broderväv hemma så jag sydde på en spillbit linnetyg från Klässbols linneväveri. Egentligen ingen höjdare eftersom tyget är lite för glest och också lite ojämnt i trådarna. Men när jag blir inspirerad att göra något orkar jag sällan vänta på att rätt material anförskaffas. Jag sätter igång med det som finns i närheten... Faktum är det inte längre går att köpa broderväv i Arvika. Finns inte i någon av våra affärer. Väldigt synd. Men nu har min snälla mamma skaffat ny väv till mig, så nästa projekt kommer jag att sy på fin aidaväv! Jag har några riktigt roliga idéer för vad jag ska göra av de andra motiven jag planerat att sy. Är väldigt sugen på att sätta igång:) Så fortsättning följer...

Hoppas att ni får en bra helg! Själv är jag glad för att lillan är lite bättre, för att vi har det så lugnt och stillsamt tillsammans och för att snälla familjemedlemmar ringer och visar omsorg om oss!

7 kommentarer:

  1. Skönt att febern har släppt på lilltjejen.
    Fin fågel, ska nog kolla in Martha Stewarts sida lite extra.
    Krya på er och ha en skön dag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Fågeln är otroligt vacker. Kanske särskilt för att den är just enfärgad.
    Hoppas din lilla tjej blir frisk snart. Det är så hemskt när dom små är sjuka och har hög feber.

    SvaraRadera
  3. Usch med feber. Man blir allt orolig för sina barn när de är sjuka. Mycket fin fågel. Jag är helt klart inne i en fågelperiod just nu. För tillfället syr jag en uggla.

    Hoppas tjejen blir frisk snabbt.

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Och tack för länken, jag hittade en kanin i korsstygn som jag skrev ut och tänkte brodera :)

    SvaraRadera
  5. Maja, i Linköping finns det en Britta Johansson som har något som heter Korsstygnsbolaget. Känner du till henne? Hon har samlat just korsstygnsfåglar, från märkdukar, till ett stort och väldigt roligt material. De är fantastiskt söta och fulla av personlighet! Hälsningar från Anna

    SvaraRadera
  6. Maria: Roligt att du gillade fågeln! På Martha Stewarts hemsida finns hur mycket inspiration som helst! Tack för omtanken, lilltösen mår bätte nu.

    TokTova: Javisst var det vackert med ett enfärgat motiv! Tack för omtanken. Hon mår bättre nu!

    Dorro: Ja, det är hemskt med febriga barn. Så lite man kan göra för att lindra... Men nu är hon tack och lov bättre!

    Låter spännande med ugglan!

    Viktoria:Tack! Vad roligt att du blev inspirerad att brodera du med! De var verkligen fina alla de där motiven...

    Anna: Nej, känner inte till Britta Johansson. Har ju varit i Linköping en hel del eftersom jag tidigare jobbade på folkhögskola i Rimforsa (som ligger i närheten), men har lyckats missa korsstygnsbolaget... Det låter i alla fall jättespännande! Hoppas att jag får tillfälle att titta in där någongång!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Det är jag som är Britta Johanson, Korsstygnsbolaget.

    Mina mönsterböcker kan beställas via:
    http://booksondemand.e-butik.se/?s=Britta+Johanson&s1=on&s2=on&s3=on&s4=on&x=58&y=6

    Mina broderisatser finns att köpa i Hemslöjdens butik i Linköping och i Svenska Spetsars butik i Vadstena.

    Om du vill nå mig är min mailadress:
    korsstygnsbolaget@telia.com

    Hälsningar
    Britta Johanson

    SvaraRadera